Problemen vanuit het buitenland

Een nieuwe DigiD?

Op deze pagina

    Column

    De gepensioneerde Alberto (niet de echte naam) woont al meer dan tien jaar in Indonesië. Hij heeft nog altijd de Nederlandse nationaliteit. Hij verblijft in Indonesië op een jaarvisum, speciaal voor gepensioneerden. Post en documenten van de Nederlandse overheid ontving hij altijd via de MijnOverheid Berichtenbox online. Maar eind 2024 krijgt Alberto het bericht dat hij alleen nog kan inloggen via de DigiD app, niet meer op zijn computer.

    Senior gepensioneerde man zit op de bank met zijn smartphone

    Dus downloadt Alberto de DigiD-app op zijn mobiele telefoon. Maar daarna loopt hij vast, want inloggen op de app lukt hem niet. Hij zoekt contact met de ambassade en wordt zo automatisch doorverwezen naar Nederland Wereldwijd. De medewerker aan de telefoon vertelt dat Alberto een nieuwe DigiD nodig heeft en deze eerst moet aanvragen.

    Activeringscode

    Dat doet Alberto. Maar hij loopt weer vast. Want voor zijn nieuwe DigiD moet hij een activeringscode ontvangen. Alberto vraagt zich af of dat wel goed gaat, omdat hij niet weet of hij die in Indonesië kan ontvangen. 

    Contact met de overheid

    Alberto maakt zich zorgen. Omdat hij niet in zijn Berichtenbox kan, lukt het hem ook niet om de verlenging van zijn visum en pensioen te regelen. Hoe moet hij nu de juiste documenten aanleveren of berichten ontvangen van de overheid? Alberto vraagt de Nationale ombudsman om hulp.

    Videobellen

    Onze collega Leonie vraagt aan Logius, de instantie die over DigiD gaat, of ze Alberto kunnen helpen. En dat lukt! Met hulp van de medewerker van Logius heeft Alberto al snel een nieuwe DigiD aangevraagd. Maar nu moet hij nog videobellen met Nederland Wereldwijd, zodat zij zijn identiteit kunnen bevestigen. Dan heeft hij namelijk geen activeringscode nodig. Alberto probeert een afspraak te maken voor het videobellen, maar krijgt een website-melding dat hij het later opnieuw moet proberen door wachttijden. Hij vraagt Leonie om hulp.

    Afspraak maken

    Leonie mailt Alberto en legt uit hoe hij eerst nog een keer zelf kan proberen om een afspraak te maken. Als dat niet lukt, mag hij dit laten weten. Het lukt Alberto helaas niet zelf, dus vraagt hij Leonie weer om hulp. Omdat de situatie van Alberto vrij dringend is, neemt Leonie voor hem contact op met Nederland Wereldwijd. Dat helpt. Al snel heeft Alberto een afspraak met Nederland Wereldwijd en vindt het videogesprek plaats. Daarin wordt Alberto's DigiD geactiveerd. Alberto is heel blij dat zowel Logius als Nederland Wereldwijd hem zo fijn hebben begeleid en dat hij door de hulp van de ombudsman nu toch zijn documenten kan aanleveren.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 12 april 2025.

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.