Een Nederlands echtpaar dat al lang in Frankrijk woont, verblijft ook geregeld in Nederland en heeft daar ook een auto die op naam van de vrouw staat. Als ze met deze auto op weg zijn naar de opera maant de politie ze met een stopteken aan te stoppen. Dan blijkt dat de RDW in december 2023 55.000 auto's uit het kentekenregister haalde, waaronder die van het echtpaar. Het betreft hier een opschoningsactie van het register. Het echtpaar was hierover vooraf niet door de RDW geïnformeerd. Ze dienen hierover een klacht in bij de RDW. Ze vinden dat zij en andere auto-eigenaren vooraf onvoldoende zijn geïnformeerd door de RDW. Daardoor reden zij nu een periode onverzekerd in hun auto.
Het echtpaar is niet tevreden over de wijze waarop de RDW de klacht behandelt. Daarom wendt het zich tot de Nationale ombudsman. Deze start een onderzoek en stelt de RDW een aantal vragen en gaat ook in gesprek met medewerkers van de RDW. De RDW vindt de klacht van het echtpaar ongegrond. En vindt dat hij voldoende actie ondernam om hen en andere auto-eigenaren te informeren over de opschoningsactie. De RDW probeerde eigenaren namelijk via de Berichtenbox, een geregistreerd correspondentieadres en een publicatie in de Staatscourant te informeren.
Naar aanleiding van het onderzoek komt de Nationale ombudsman tot de conclusie dat hij de klachten van het echtpaar gegrond vindt. Hij vindt dat de RDW onvoldoende acties heeft ondernomen om het echtpaar en andere geregistreerde personen die in het buitenland wonen te informeren over de voorgenomen opschoningsactie. Het betreft hier een maatregel die verstrekkende gevolgen kan hebben voor burgers. De ombudsman vindt dat de RDW dit had moeten meenemen in de communicatiestrategie en meer middelen had kunnen inzetten.
Daarnaast vindt hij dat de RDW ten aanzien van de klachtbehandeling niet betrouwbaar en dus niet behoorlijk handelde. De RDW nam geen persoonlijk contact op met het echtpaar over hun klacht. En gaf geen oordeel in de klachtafhandelingsbrief.