Bernard (niet de echte naam) is 81 jaar oud en krijgt maandelijks AOW. Daar kan hij prima van rondkomen, maar de afgelopen jaren wordt zijn energierekening steeds duurder. Begin dit jaar hoort hij over het Tijdelijk Noodfonds Energie (TNE). Dit is een instantie die huishoudens met een laag inkomen helpt met hoge energierekeningen. Omdat Bernard alleen AOW ontvangt, denkt hij dat hij misschien wel recht heeft op hulp vanuit het TNE. Bernard wil een aanvraag doen. Maar hij komt al snel een aantal obstakels tegen.
Geen telefoon of internet
Het blijkt dat je een DigiD nodig hebt om een aanvraag te doen. Dat heeft Bernard helemaal niet. Hij heeft zelfs geen mobiele telefoon of internet thuis. Dus een DigiD kan hij al helemaal niet aanmaken. Bernard gaat langs bij zijn gemeente en vraagt of zij misschien telefonisch voor hem een aanvraag kunnen doen. Dat gaat niet, vertellen ze hem. Bernard gaat teleurgesteld weer naar huis.
Een brief voor hulp
Een lastige situatie voor Bernard. Hoe moet hij nu een aanvraag doen? Hij weet dat de Nationale ombudsman kan helpen als mensen problemen hebben met de overheid. Dus schrijft hij een brief naar de Nationale ombudsman.
Op zoek naar een oplossing
Onze collega Pim (niet de echte naam) leest de brief van Bernard en ziet dat Bernard vast is gelopen. Pim neemt contact op met het TNE om te vragen of zij Bernard kunnen helpen. Misschien kunnen zij telefonisch contact opnemen, of zelfs bij Bernard langsgaan om de aanvraag op te nemen?
Uitzondering
Een medewerker van het TNE vertelt dat ze inderdaad langsgaan bij Bernard, want zonder internet kan Bernard zelf niet verder. En dat gebeurt snel. Bernard stuurt Pim een brief waarin hij laat weten dat het gelukt is om samen met de medewerker de aanvraag voor het Noodfonds te doen. Hij is blij dat het is gelukt.
Iedereen moet digitaal mee kunnen doen
Ik vind het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Ook als iemand niet digitaal vaardig is. In ons land zijn 2,6 miljoen mensen niet digitaal vaardig genoeg om zelf zo'n aanvraag te doen. Als deze mensen een aanvraag willen doen en er is een DigiD nodig, dan lukt dat simpelweg niet altijd. De digitale aanvraagmogelijkheid sluit dus een grote groep mensen uit, die overheidssteun ook hard nodig heeft. Dat is onacceptabel.
Het TNE is op 20 maart gesloten, maar ik blijf aandacht vragen voor het toegankelijk maken van overheidssteun voor iedereen. Ook als iemand niet digitaal vaardig is of geen beschikking heeft tot de juiste middelen. Net zoals Bernard.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 6 juli 2024.