Conclusies vervolgonderzoek opnieuw bedroevend

Veteranenombudsman: Veteraan met letselschade wordt nog steeds onbehoorlijk behandeld

Op deze pagina

    Nieuwsbericht

    Nog altijd moeten veteranen die schadevergoeding aanvragen nadat zij door hun uitzending letsel hebben opgelopen, te lang wachten. Reden voor Veteranenombudsman Reinier van Zutphen om voor de tweede keer aandacht te vragen voor deze groep veteranen. Ondanks toezeggingen van het ministerie van Defensie, zijn eerdere aanbevelingen onvoldoende opgevolgd. De ombudsman noemt de conclusies van zijn vervolgonderzoek opnieuw bedroevend. 

    ""

    Aanhoudende klachten 

    Veteranen kunnen de gevolgen van fysieke of mentale schade verhalen bij het ministerie van Defensie. Dit gebeurt via de Regeling Volledige Schadevergoeding (RVS). In 2021 nam de Veteranenombudsman de behandeling van deze schadeclaims voor het eerst onder de loep. 

    Hoewel het ministerie van Defensie en de belangenbehartigers van veteranen beterschap beloofden, blijft de veteranenombudsman klachten ontvangen. 

    Veteraan: “Mijn vergoeding heb ik in mijn dromen al uitgegeven aan het weer oppakken van ons leven en gelukkig zijn. Het lijkt erop dat Defensie ons daarin tegenhoudt. Het zou fijn zijn om dit hoofdstuk af te kunnen sluiten na deze jarenlange voortslepende zaak.” 

    Stressvol en belastend 

    Gemiddeld duurt de afhandeling van de schadeclaim drie jaar, sommige veteranen wachten echter al 8 jaar op een uitkomst. De jarenlange procedure blijkt nog steeds erg stressvol en belastend voor de veteraan. Dat maakt het extra wrang, omdat zij zich vaak al in een kwetsbare positie bevinden. Zo kampt een groot deel van deze veteranen met posttraumatische stressstoornis (PTSS). 

    Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: “De regeling die bedoeld is om de veteraan en zijn familie rust en zekerheid te bieden voor de toekomst, heeft door de lange duur en het ingewikkelde proces een tegenovergesteld effect. Een regeling die veteranen moet helpen, belemmert diezelfde veteranen in het weer oppakken van hun leven.” 

    Groeiend wantrouwen 

    Veteranen geven aan onvoldoende informatie te krijgen over de afhandeling van hun aanvraag. Ze weten hierdoor niet goed waar ze aan toe zijn. Ook zorgt het gebrek aan informatie voor wantrouwen, wat vervolgens weer in de weg kan staan van een vlotte en transparante afhandeling van de letselschadeclaim. 

    Systeemproblemen nog steeds niet opgelost 

    Uit het onderzoek van de Veteranenombudsman blijkt dat de systeemproblemen die vier jaar geleden al bekend waren, nog steeds niet zijn opgelost. Het aanleveren van medische dossiers kan bijvoorbeeld niet digitaal. Hierdoor duurt de procedure onnodig langer. De ombudsman kan niet anders dan vaststellen dat Defensie onvoldoende urgentie voelt om naar oplossingen te zoeken voor de veteraan. 

    Onvoldoende verantwoordelijkheid 

    Naast Defensie speelt ook de belangenbehartiger van de veteraan een belangrijke rol in de afhandeling van de schadeclaim. Dit zijn vaak letselschadeadvocaten. Volgens de ombudsman nemen deze twee partijen onvoldoende verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen. De procedure kan een stuk minder belastend zijn als zij met elkaar in gesprek gaan en actief de samenwerking opzoeken. 

    Feiten eindelijk boven tafel 

    De Algemene Rekenkamer heeft gelijktijdig met de ombudsman de RVS-procedure onderzocht. Uit dat onderzoek blijkt dat in 60% van de gevallen het streven van de minister van Defensie, om letselschadezaken binnen twee jaar af te handelen, niet wordt gehaald. Ook blijkt uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer dat Defensie een structureel tekort heeft aan juridisch personeel, wat ten koste gaat van dienstverlening aan veteranen. 

    Van Zutphen is blij dat hiermee de feiten nu eindelijk boven tafel zijn. Het onderzoek van de Algemene Rekenkamer bevestigt wat dat de veteranen hem vertellen. Zowel de Algemene Rekenkamer als de Veteranenombudsman hopen dat de twee onderzoeken concrete aanknopingspunten bieden om de Ietselschaderegeling te verbeteren.

    Bijlagen

    Rapport Tijd, transparant en toegewijd (pdf, 579.2 kB)