Hebt u een vraag voor de RDW over een boete? Krijgt u bijvoorbeeld een boete voor een voertuig dat u niet meer hebt? Of bent u het niet eens met een boete? De Nationale ombudsman helpt u graag verder. Op deze pagina leest u hoe.
Boetes
Mijn vraag gaat over
Ik krijg een boete voor een voertuig dat ik niet meer heb
Ik krijg een boete voor een voertuig dat ik niet meer hebHebt u een boete gekregen omdat uw voertuig niet verzekerd of APK-gekeurd is? Terwijl dit voertuig gestolen of gesloopt is? Dat is erg vervelend. Maar: zolang het voertuig op uw naam staat, bent u verantwoordelijk voor de verzekering en APK ervan. Het is dan belangrijk om te zorgen dat u geen nieuwe boetes krijgt.
- Controleer via MijnRDW (u kunt inloggen als particulier met DigiD) welke voertuigen op uw naam staan.
- Staat er een voertuig op uw naam, dat u niet meer hebt? Dan kunt u proberen het kenteken te schorsen. Dan krijgt u in elk geval geen nieuwe boetes.
- Vraag via Mijn RDW of schriftelijk aan de RDW om het kenteken van uw naam af te halen. Als reden geeft u aan wat er met uw auto of voertuig gebeurd is.
- Hebt u hoog opgelopen boetes die u nog niet hebt betaald? En kunt u deze niet of moeilijk betalen? Dan kunt u de RDW vragen om daar rekening mee te houden. Mogelijk hoeft u de boetes dan niet in een keer te betalen.
- U kunt bezwaar maken tegen nieuwe boetes die u krijgt en boetes die u al hebt gekregen. Dit heet ‘in beroep gaan’. Doe dit wel op tijd: binnen 6 weken nadat u de boete hebt gekregen. Op de boete ziet u hoe u uw bezwaar opstuurt.
Stel uw vraag eerst aan de RDW zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij de RDW? Dan mogen wij u verder helpen.
Wat kan ik zelf doen?
Komt u er met de instantie niet uit?
Ik krijg een boete omdat mijn auto niet verzekerd is of geen geldige apk heeft
Ik krijg een boete omdat mijn auto niet verzekerd is of geen geldige apk heeftHebt u een boete gekregen omdat uw auto niet verzekerd is? Of omdat de auto geen geldige APK heeft? Dat is vervelend. Als u het niet eens bent met de boete, kunt u er bezwaar tegen maken. Dit heet ‘in beroep gaan’.
Zorg dat u op tijd bezwaar maakt: binnen 6 weken nadat u de boete hebt gekregen. Op de boete ziet u hoe u uw bezwaar opstuurt naar de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM).
Wat kan ik zelf doen?
Komt u er met de instantie niet uit?