2017/114 Belastingdienst, RDW en CJIB achtervolgen vrouw jaren met onterechte boetes

Rapport

Een vrouw ontvangt al jaren veel verkeersboetes van het CJIB en enkele gemeenten voor auto's die niet van haar zijn. Ook moet ze motorrijtuigenbelasting betalen voor de auto's. Ze neemt contact op met de Belastingdienst, de RDW en het CJIB om duidelijk te maken dat sprake is van een vergissing. Uiteindelijk hoeft verzoekster niets te betalen. Er blijven echter steeds weer nieuwe boetes in de brievenbus vallen en dat veroorzaakt veel stress. Want, wat als ze op een gegeven moment toch moet gaan betalen? Verzoekster vraagt de instanties om een oplossing, maar zij zeggen dat ze verder niets voor haar kunnen doen.

De Nationale ombudsman was het daar niet mee eens en ging met de Belastingdienst, de RDW en het CJIB aan tafel. Daar bleek pas wat er mis ging: de kentekenhouder had valse gegevens aangeleverd bij de registratie van de kentekens. Toen er boetes en motorrijtuigenbelasting betaald moesten worden, konden de voertuigketeninstanties de kentekenhouder niet traceren. De gegevens klopten immers niet. In de Basisregistratie Personen gingen ze op zoek naar de 'juiste' gegevens. Verzoekster had de pech dat haar achternaam en (fictieve) geboortedatum hetzelfde waren als van de kentekenhouder, waardoor zij telkens als zoekresultaat naar boven kwam. De instanties dachten dat ze de juiste persoon hadden gevonden en verzoekster werd keer op keer ten onrechte aangeschreven.

Na dit gesprek is er een oplossing gerealiseerd voor verzoekster. De kentekens zijn van haar naam gehaald. Als één van de auto's op de weg gesignaleerd wordt, kan de bestuurder worden aangehouden. En bij nieuwe boetes is meteen duidelijk dat er niemand aangeschreven kan worden.

De ombudsman vindt het positief dat de voertuigketen voor een oplossing heeft gezorgd, maar hij vindt dat dit veel te lang heeft geduurd. Als er in een digitale keten fouten ontstaan, moeten de keteninstanties iemand niet van het kastje naar de muur sturen, maar zorgen voor een gezamenlijke oplossing. Nu keken zij alleen of er een fout stond in hun eigen digitale systeem. Ook hadden ze verzoekster niet zo maar mogen aanschrijven op basis van twee overeenkomende gegevens. Dat was niet zorgvuldig.

De zaak van verzoekster staat naar de ervaring van de ombudsman niet op zichzelf. Fouten in digitale systemen doen zich regelmatig voor en burgers hebben vaak grote moeite om zaken recht te zetten die niet kloppen. De ombudsman zal met de voertuigketen regelmatig in gesprek gaan om te kijken of zij voldoende doen om dit soort situaties te voorkomen.

Instantie: Dienst Wegverkeer, Centraal Justitieel Incassobureau en Belastingdienst

Klacht:

niet voorkomen dat verzoekster ten onrechte boetes ontvangt voor voertuigen waarvan de kentekens niet op haar naam staan

Oordeel:

Gegrond