Vermelden verhouding bezwaarkosten en lagere belasting op website NBK is redelijk

Brief

Een man maakt namens klanten bezwaar tegen besluiten over de gemeentelijke belasting op onroerende zaken (WOZ-belasting). Hij werkt op basis van no-cure-no-pay. Dat wil zeggen dat zijn klanten hem geen geld hoeven te betalen als het bezwaar dat hij voor hen maakt geen succes heeft. Hij heeft een klacht ingediend over de tekst op de website van het Noordelijk Belastingkantoor (NBK).

Op de website van het NBK staat wat de gemeente moet betalen aan een no-cure-no-pay bureau als het bezwaar succesvol is. Daarbij wordt ook genoemd hoeveel minder belasting de klant moet betalen als het bezwaar succesvol is. Ze leggen dus uit wat het de gemeente kost, en wat het bezwaar uiteindelijk voor de klant oplevert. De man vindt dat het NBK op die manier mensen afraadt om hulp te vragen aan een onafhankelijk adviseur.

De Nationale ombudsman vindt de klacht van meneer niet terecht. Het NBK vermeldt op de website geen andere informatie dan in de wet staat. Het NBK mag die kosten op de website zetten. En dit plaatsen tegenover het bedrag wat er eventueel minder aan belasting hoeft te worden betaald.