Stephanie (niet de echte naam) is net geëmigreerd naar Spanje, wanneer zij merkt dat er iets mis gaat met de belasting die zij moet betalen. Ze moet zowel belasting betalen aan de Belastingdienst in Nederland als in Spanje. Hoe kan dat? En waarom krijgt ze geen reactie van de Belastingdienst?
Ontslagvergoeding
Jaren geleden heeft Stephanie een ontslagvergoeding gekregen van een ex-werkgever. Dat is een bedrag dat je meestal in één keer uitbetaald krijgt. Maar tot en met 2014 kon je er ook voor kiezen om de ontslagvergoeding om te zetten in een zogenoemd stamrecht. Als je dat doet, krijg je niet in één keer je hele ontslagvergoeding uitbetaald, maar wordt de ontslagvergoeding als een uitkering in delen maandelijks uitbetaald. Over deze uitkering moet je belasting betalen. Je betaalt hier inkomstenbelasting over.
Dubbele belasting
Dit is ook hoe Stephanie het geregeld heeft met haar ontslagvergoeding. Toen ze nog in Nederland woonde, was dit geen probleem en goed geregeld. Maar nu ze in Spanje woont, merkt ze dat er iets fout gaat!
De Spaanse Belastingdienst ziet de uitkering van Stephanie namelijk als een pensioen of inkomen en daar moet je ook in Spanje belasting over betalen. Dus Stephanie betaalt nu dubbel de belasting. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Niet geholpen
De financieel adviseur van Stephanie stuurt een brief naar de Nederlandse Belastingdienst en vraagt hem om een verklaring op te stellen, dat ze verplicht is in Nederland belasting te betalen. En dus niet in Spanje. Als de Belastingdienst hier niet op reageert, probeert Stephanie hem meerdere keren te bellen. De Belastingdienst maakt terugbelverzoeken met haar, maar Stephanie wordt niet teruggebeld. Wanneer ze het weer opnieuw probeert, krijgt ze eindelijk iemand te spreken. Maar die medewerker weet niet hoe het zit met de regels rondom het stamrecht. Weer wordt Stephanie niet geholpen.
Verklaring
Ze dient een klacht in bij de Nationale ombudsman. Onze collega Sami (niet de echte naam) gaat aan de slag. Hij vraagt aan de Belastingdienst of hij nog eens naar Stephanie haar situatie wil kijken en of hij haar kan helpen. Gelukkig laat de Belastingdienst snel weten dat een behandelaar bezig is met de verklaring voor Stephanie.
Opgelost
Even later stuurt Stephanie een bedankmail naar Sami. Ze heeft de verklaring digitaal ontvangen en hij is via de post ook onderweg. Haar probleem is opgelost!
Ik vind het een gemiste kans dat de Belastingdienst Stephanie niet eerder heeft geholpen, maar ben blij te zien dat hij het snel na het contact met Sami heeft opgepakt.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 18 mei 2024.