Zo vraagt u een betalingsregeling aan

Op deze pagina

    Artikel
    Een jongvolwassen man en senior man kijken samen naar de financiën. Ze hebben papierwerk, een rekenmachine en een laptop voor zich op tafel.

    Lukt het niet om een rekening of boete op tijd te betalen? Of moet u te veel ontvangen toeslag terugbetalen, terwijl u dat geld op het moment niet hebt? In sommige gevallen kunt u met uw schuldeisers afspreken om het bedrag in delen te betalen. Dat heet een betalingsregeling. We leggen u in vier stappen uit hoe je een betalingsregeling aanvraagt.

    Stap 1: Zet de schuldeisers op een rij

    Maak een lijst van uw schulden, betalingsachterstanden en leningen. Verzamel alle aanmaningen die u hebt ontvangen van incassobureaus, deurwaarders en schuldeisers. Zo weet u precies wie uw schuldeisers zijn en hoeveel geld u nog moet betalen.

    Stap 2: Breng uw uitgaven in kaart

    Maak een overzicht van uw vaste maandelijkse uitgaven, zoals huur, verzekeringen, energiekosten en boodschappen. Deze bedragen vindt u in uw bankafschriften.

    Stap 3: Maak een aflosplan

    U weet nu wat uw maandelijkse uitgaven zijn, hoeveel geld u moet betalen en wie uw schuldeisers zijn. Dan is het nu tijd om te berekenen hoeveel u per maand per schuldeiser kunt aflossen. Hebt u extra hulp nodig voor het maken van een aflosplan? Kijk dan op www.zelfjeschuldenregelen.nl.

    Stap 4: Neem contact op met uw schuldeiser(s)

    Het is belangrijk dat uw schuldeiser weet dat u krap zit. Spreek daarom een regeling af die haalbaar is. U moet genoeg geld overhouden voor uw vaste uitgaven en levensonderhoud. Zoek contact met uw schuldeisers om af te spreken hoeveel u per maand gaat betalen.

    Lukt het niet om uw schulden en uitgaven in kaart te brengen? Of loopt u vast bij het maken van een aflosplan? Vraag hulp van uw buurtteam of de schuldhulpverlening in uw gemeente. Of kijk voor meer informatie over hulp bij schulden op de website van het Nibud.

    Hoe kan ik mijn schuldeisers bereiken?

    Wilt u uw schuldeisers bereiken, maar weet u niet hoe? Hieronder hebben we een aantal veelvoorkomende instanties op een rij gezet en hoe u met ze in contact kunt komen.

    CAK

    Kunt u een factuur niet betalen? Afhankelijk van uw situatie kunt u een betalingsregeling aanvragen. Neem contact op met het CAK via een van de speciale telefoonnummers of online via Mijn CAK op www.hetcak.nl.

    Belastingdienst

    Lukt het niet om uw aanslag op tijd te betalen? Of kunt u teveel ontvangen aanslag niet op tijd terugbetalen? In sommige gevallen kunt u 4 maanden uitstel of een (gedeeltelijke) betalingsregeling aanvragen. Kijk op www.belastingdienst.nl of bel de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.

    CJIB

    Kunt u een boete niet betalen? Boetes vanaf €75,- kunt u vaak in delen betalen. Op www.cjib.nl kunt u per soort boete bekijken of u een betalingsregeling kunt aanvragen.

    DUO

    Lukt het niet om studie- of lesgeld te betalen? Of hebt u een OV-boete? In veel gevallen kunt u een betalingsregeling aanvragen. Neem contact op met DUO. Online via Mijn DUO op www.duo.nl of via de telefoon: 050 - 599 77 55.

    CBR

    Kunt u een rekening aan het CBR niet betalen? U kunt een betalingsregeling aanvragen. Regel dit via MijnCBR of neem contact op met het CBR

    Andere schuldeisers

    Ook niet-overheidsinstanties, zoals uw zorgverzekeraar, telecomaanbieder of energieleverancier, bieden soms een betalingsregeling aan. Kijk voor meer informatie op de website van de instantie of neem telefonisch contact op.

    (bron: Nibud)