Straatpraat: Weet jij hoe een boete werkt?

Op deze pagina

    Artikel

    Misschien heb je weleens een boete gehad. Voor te hard rijden, bijvoorbeeld. De overheid moet je verplicht informatie geven over je boete. Zo moet het duidelijk zijn waarom je de boete krijgt. En wat de gevolgen van de boete zijn. We gaan de straat op in Deventer om te horen wat de mensen hier weten over boetes.

    In het centrum van Deventer komen we Alex tegen. Hij werkt in de horeca, maar geniet vandaag van zijn vrije dag. Kort geleden heeft hij een boete gehad. Hij wil ons wel vertellen hoe dat ging.

    Alex (32), leidinggevende in de horecaAlex (32), leidinggevende in de horeca

    “Toen de coronacrisis uitbrak, zijn we begonnen met een bezorgservice. Ik reed in mijn auto naar een klant. Mijn telefoon lag naast me. Die gebruikte ik voor de route. Maar ik maakte ook snel even een filmpje. Dat was dom. Net op dat moment reed er politie achter me.”

    Geldboete

    “Ik moest stoppen langs de kant van de weg. En wist meteen dat ik fout zat. De politie legde duidelijk uit waarom ik werd aangehouden. Omdat ik mijn telefoon vasthield terwijl ik reed. En omdat ik over de weg slingerde.”

    “De politie vertelde ook dat ik een brief met een geldboete zou krijgen. Voor een bepaalde datum moest ik € 250,- betalen. Een dure boete. Maar hij was terecht, dus ik heb hem meteen betaald. We hebben het niet gehad over een aantekening op mijn strafblad.”

    Een stukje verderop loopt Huub. Hij is samen met een collega een dagje uit in Deventer.

    Huub (71), pastoor

    Huub (71), pastoor

     

    “Een jaar geleden kreeg ik een boete voor te hard rijden. Ik reed misschien twee of drie kilometer te snel. Dat was op een traject waar ze vaak controleren. De boete was € 25,-.”

    Duidelijke informatie

    “Ik kreeg een brief thuis gestuurd. De brief was duidelijk, maar de reden van de boete vond ik een beetje flauw. Het was een snelheidsovertreding van een paar kilometer. Dat voelt als makkelijke manier om geld te verdienen. Ik kon aangeven dat ik het niet eens was met de boete. Maar ik dacht: dat heeft vast geen zin. Dus ik heb gewoon betaald.”

    We lopen door naar De Brink. Daar wacht Daisy op haar dochter en kleindochter, die een rondje om de fontein lopen. Daisy wil ondertussen wel iets vertellen over boetes.

    Daisy (61), secretaresseDaisy (61), secretaresse

    “Een tijdje terug reed ik buiten de bebouwde kom van Deventer. Ik zag dat er snelheidscontroles waren. Ik dacht: mij kan niks gebeuren, ik rijd netjes 50. Maar een paar weken later kreeg ik een brief met een geldboete. Ik had dus toch te hard gereden.”

    “Als een boete onterecht is, zou ik bezwaar maken” – Daisy

     

    “In de brief stond dat ik geflitst was, waar dat was en hoe hard ik reed. Of er iets in de brief stond over een strafblad? Dat is me niet opgevallen. Ik kon wel bezwaar maken. Dat heb ik niet gedaan. De boete was terecht.”

    Onterechte boete

    “Mijn man heeft weleens bezwaar gemaakt. Hij kreeg een parkeerboete. Een parkeerwacht had hem toestemming gegeven om kort te parkeren op een plek waar dat eigenlijk niet mocht. Later zat er toch een briefje onder de ruit. Uiteindelijk hoefde mijn man de boete niet te betalen. Als ik onterecht een boete zou krijgen, zou ik ook bezwaar maken.”

    Op de trap van de fontein zit Annick. Ze wacht op twee vriendinnen, maar heeft wel even tijd om met ons praten.

    Annick (22), studentAnnick (22), student

    “Ik heb weleens een snelheidsboete gehad. Ik haalde een auto in. Daardoor reed ik 107 in plaats van 100. En hoppa, € 52,- boete. Ik baalde echt. Voor mijn gevoel kon ik niet anders dan die auto inhalen.”

    “De auto was van een klasgenoot. Hij kreeg de boete thuis gestuurd. Hij maakte er een foto van en stuurde die naar mij. Er stond duidelijk op waar ik reed, wanneer en hoe laat. En dat ik geflitst was tijdens een trajectcontrole. Ik heb de boete meteen betaald.”

    Bezwaar maken 

    “Ik wist dat ik bezwaar kon maken. Maar dat kost meer tijd dan gewoon betalen, denk ik. Gelukkig is € 52,- niet zoveel geld. Ik weet dat ik door een boete een aantekening op mijn strafblad kan krijgen. Maar ik weet niet precies bij welke boetes dat is. Ik neem aan dat ze dat er dan wel bij vermelden. Als ik het er niet mee eens zou zijn, zou ik bezwaar maken.”

    Verderop trekt Michael de deur van zijn sneakerwinkel achter zich dicht. Het is lunchpauze en tijd om de hond uit te laten.

    Michael, (29), ondernemerMichael, (29), ondernemer

    “Mijn laatste boete was een verkeersboete. Ik was onderweg om sneakers in te kopen voor mijn bedrijf. In de verte zag ik een file. Daarom ging ik de snelweg af en reed ik een stukje binnendoor. Daar werd ik geflitst. Ik denk dat ik 80 reed op een weg waar ik 60 mocht.”

    “Als ondernemer let ik extra goed op wat ik doe” – Michael

     

    “Een tijdje later kreeg ik een brief met de boete. Die brief was simpel. Mijn kenteken stond erin en de plek waar ik te hard had gereden. En het bedrag dat ik moest betalen. Ik heb geen bezwaar ingediend. Ik kon geen reden bedenken waarom ik dat zou doen.”

    Wat kan je doen?

    Heb jij ook een boete (strafbeschikking) gehad? En begrijp je niet waarom? Of ben je het niet eens met de boete? Dan kun je contact opnemen met verschillende instanties.

    1. Begrijp je niet waar de boete over gaat? Neem dan contact op met het Juridisch Loket of een strafrechtswinkel. Of bel het telefoonnummer dat in de strafbeschikking staat.
    2. Wil je meer informatie over de gevolgen van de boete? Bijvoorbeeld voor je strafblad? Neem dan contact op met de Justitiële Informatiedienst (Justid). Je kunt ook contact opnemen met het Juridisch Loket of een strafrechtswinkel.
    3. Ben je het niet eens met de boete? Dan kun je verzet instellen. Neem dan contact op met het Juridisch Loket of een strafrechtswinkel. Voor meer informatie kun je ook terecht bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en het Openbaar Ministerie (OM).

    Loop je tegen problemen aan bij overheidsinstanties als het CJIB of het Openbaar Ministerie? Dan kan de Nationale ombudsman je misschien helpen. Bel ons gratis op 0800 – 3355555. Je kunt ook online een klacht indienen. Wij staan voor je klaar.