In gesprek met Kerkraders

Straatpraat: begrijpt u de brieven van de overheid?

Op deze pagina

    Artikel
    Een ouder stel staat in een winkelstraat

    Iedereen ontvangt wel eens een (digitale) brief van de Belastingdienst of de gemeente. Of heeft een keer contact met de overheid. Zijn die brieven wel begrijpelijk? En communiceert de overheid eigenlijk wel duidelijk? We vroegen het inwoners van Kerkrade.

    GertieEen vrouw met kort blond haar staat in een winkelstraat

    Gertie heeft zelf weinig contact met de overheid. Bij overheidszaken denkt zij direct aan de jaarlijkse belastingaangifte van de Belastingdienst. 'Het is moeilijk als je er weinig van afweet', vertelt ze. Gertie en haar man schakelden voor de aangifte hulp in. 'Mijn man heeft in Duitsland gewerkt en ontvangt ook uit Duitsland pensioen. Dat zijn verschillende regelingen en we wilden niet voor verrassingen komen te staan. Daarom schakelen we voor onze belastingzaken hulp in van een bevriende accountant. Zij helpt ons met de aangiftes, of als wij ergens vragen over hebben.'

    Marianne en Sabine

    Ook Marianne (links op foto) krijgt altijd hulp bij haar belastingaangiftes. 'Als ik een brief van de Belastingdienst krijg, gaat er direct een telefoontje naar mijn adviseur. Zelf heb ik er weinig verstand van. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een flink bedrag kreeg, maar het later ook weer moest terugbetalen. Maar dan is het niet duidelijk waarom. Dan denk ik: waar is dit van? Waar gaat het over?'

    Twee vrouwen staan voor de bibliotheek.

    Teveel betaald

    'Of denk aan de zorgtoeslag', gaat haar vriendin Sabine verder. 'Ik hoorde dat ik daar recht op had. Maar twee jaar later bleek dat niet te kloppen. En dan mag je alles terugbetalen. Ik heb ook wel eens bij de gemeentelijke belastingen gehad dat de brieven qua tijd niet goed liepen. Dat ik bijvoorbeeld een betalingsherinnering kreeg, terwijl ik al betaald had. En dat ik dan teveel betaalde omdat ik het nog een keer overmaakte.'

    Schrijf duidelijke brieven!

    'Er zijn hier spreekuren voor mensen die tegen dit soort problemen aanlopen. Ik heb daar zelf nooit gebruik van gemaakt, maar vind dat wel positief,' zegt Sabine. Marianne: 'Mijn tip aan de overheid? Begin maar eens met duidelijke brieven! Dat moet in begrijpelijke taal. Zodat iedereen die brieven ook snapt.'

     

     

    Een glimlachende man op een scootbmobielGio

    'Al mijn zaken worden via de accountant geregeld. Een goede kennis, die dat voor mij doet', vertelt Gio met een glimlach. Ik heb nooit problemen gehad met de overheid. Wij hebben goed contact met de gemeente. Wat ik wel verschrikkelijk vind: ik heb 45 jaar gewerkt en ben toen in de bijstand terechtgekomen. Toen ik later ernstig ziek werd kreeg ik geen WAO-uitkering. Terwijl ik daar 45 jaar premie voor heb betaald.'

    Goed contact met de gemeente

    Toch is hij zeer tevreden over het contact met de gemeente over zijn bijstandsuitkering. 'Zij helpen mij goed. Ik heb een vast contactpersoon bij de gemeente. Als ik een probleem heb kan ik bij haar terecht en zij regelt dat dan. Zij staat altijd meteen voor mij klaar.'

    Lou en Antoinette

    Ook Lou en Antoinette zijn erg te spreken over het contact met de overheid én de gemeente. 'Alle brieven die wij van de overheid ontvangen vind ik in begrijpelijk', zegt Lou. 'En als iets niet lukt, of je komt er niet uit dan kan je daar terecht', vult Antoinette aan. Ze wijst naar HUB, een ontmoetingsplek in hetEen ouder stel in het centrum centrum van de stad, waar onder andere de bibliotheek en een theater zitten. In de bibliotheek worden taalcursussen gegeven. Ook zijn er wekelijks verschillende infospreekuren. Bedoeld voor iedereen die een vraag heeft op het gebied van geld, werk of (digitale) overheidszaken.

    'We wonen hier in een voormalig mijngebied, dan krijg je als gemeente al gauw een negatieve stempel. Maar het is het goed vertoeven in Kerkrade!', zegt Lou lachend.

    Marieke

    Marieke is zzp'er en regelt veel zaken zelf. Maar wel met een dosis tegenzin. 'Ik ben niet geïnteresseerd in financiën, maar ik krijg soms het idee dat je dat wel moet zijn om alle brieven te begrijpen. Ik denk dat veel mensen het niet snappen. Ik vind het zelf ook lastig, maar dat komt omdat ik er weerzin tegen heb.'

    Een vrouw met haar handen in haar broek staat in het centrum van KerkradeWantrouwen

    'Als ik iets zou kunnen verbeteren bij de overheid zou ik iets doen aan het vertrouwen. Nu komt de overheid altijd zo wantrouwend over, dat vind ik lastig. Mijn man is ook zzp'er en samen hebben we drie kinderen. Voor de kinderopvangtoeslag verwacht de overheid dat je weet wat je gaat verdienen. Maar dat is voor ons als zzp'ers niet zeker. En later betalen we de Belastingdienst ook weer belasting terug. Dan denk ik: kan het niet eenvoudiger?'

    Een simpeler systeem

    'Ik weet ook niet of dat kan, maar waarom moet het zo moeilijk?', denkt Marieke hardop na. 'Ik denk dat je mensen klein maakt met dat wantrouwen. En klein houdt. Ik denk dat we toe zijn aan een simpeler systeem.'

    De Nationale ombudsman komt naar Limburg

    Maandag 23 en dinsdag 24 oktober is de Nationale ombudsman samen met zijn team in de provincie Limburg. Loopt u tegen problemen aan bij een organisatie van de overheid? Bijvoorbeeld bij de gemeente, het UWV of de Belastingdienst? Heeft u een zorg of vraag? Kom langs! We horen graag van u wat er speelt.

    U vindt ons hier:

    Roermond

    Maandag 23 oktober van 12.00 – 14.00 uur
    Winkelcentrum Donderberg, Kasteel Hornstraat 1-35.

    Heerlen

    Dinsdag 24 oktober van 12.00 – 14.00 uur
    Pancratiusplein Zuid, Heerlen.

    Wilt u meer weten over ons bezoek aan de provincie Limburg? Kijk dan op deze pagina.