De Nationale ombudsman helpt u graag op weg wanneer het misgaat tussen u en de Belastingdienst. Hebt u een klacht? Dien dan eerst een klacht in bij de Belastingdienst.
Hebt u een klacht over de Belastingdienst?
Dien dan eerst een klacht in bij de Belastingdienst. Wij mogen van de wet namelijk alleen klachten behandelen in de ‘tweede lijn’. Dus pas nadat u geprobeerd hebt het probleem met de Belastingdienst zelf op te lossen. Hoe u dat doet? U kunt gratis bellen met de BelastingTelefoon: 0800 - 0543, een online klachtenformulier invullen of een brief schrijven. Dien een klacht in bij de Belastingdienst of maak bezwaar bij de Belastingdienst.
De volgende voorbeeldbrieven kunnen u helpen bij het schrijven van een goede brief voor uw klacht of bezwaar aan de Belastingdienst.
Als u er niet uitkomt met de Belastingdienst
Loopt u toch vast bij de Belastingdienst, dan helpen wij u graag verder. Bijvoorbeeld als de Belastingdienst gemaakte afspraken niet nakomt. Of als u geen reactie op een brief of ingediende klacht krijgt. Of als ze u onvriendelijk te woord staan of niet terugbellen.
Dien dan online bij ons een klacht in of bel gratis met 0800 - 335 55 55 (op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur). Wij staan voor u klaar.
Taken Belastingdienst
De Belastingdienst heeft verschillende taken. Zo zorgt de Belastingdienst dat mensen die in Nederland wonen of werken belasting betalen. Zoals inkomstenbelasting. Daarnaast betaalt de Belastingdienst ook toeslagen uit. Bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. Maar ook de douane hoort bij de Belastingdienst. De douane controleert de goederen die Nederland inkomen en uitgaan.
Hebt u een klacht over de Belastingdienst, de Nationale ombudsman helpt u graag op weg.