Belastingdienst moet duidelijk zijn over wachttijden

Eindelijk los kunnen laten

Op deze pagina

    Column

    Na een kort ziekbed overlijdt de moeder van Jamilla (niet de echte naam). Na de uitvaart gaat Jamilla alle administratieve dingen regelen. Ze belt met de bank, zegt alle verzekeringen op en zorgt dat alle spullen verhuisd worden. Als dat gelukt is, ontvangt ze een brief van de Belastingdienst. Hij vraagt of Jamilla als nabestaande de laatste belastingaangifte voor haar moeder kan doen. Bij de brief zit ook een uitgebreid formulier wat ze hiervoor kan gebruiken. Jamilla is verdrietig en heeft hier weinig energie voor, maar stuurt het ingevulde formulier snel op. In de brief staat dat ze over drie maanden antwoord krijgt. 

    Een jonge student kijkt bezorgd naar haar telefoon. Op de achtergrond staan haar vrienden.

    Na drie maanden heeft Jamilla nog geen antwoord van de Belastingdienst. Ze belt met de BelastingTelefoon om te vragen naar de stand van zaken. De medewerker die ze spreekt, vertelt dat het erg druk is. Daarom kan de reactie nog wel even duren. 

    Klaar met al de administratie

    Anderhalve maand later heeft Jamilla nog niets gehoord. Als ze weer belt, krijgt ze opnieuw te horen dat het druk is. De medewerker die ze spreekt weet ook niet hoe lang dit nog kan duren. Jamilla baalt enorm. Ze is moe en klaar met al dat administratieve gedoe en geregel. Ze wil dit af kunnen sluiten, want het staat voor haar gevoel haar rouwproces in de weg. Omdat ze niet weet hoe lang het nog kan duren, weet ze ook niet waar ze aan toe is. 

    Kan iemand contact opnemen?

    Na dat telefoongesprek neemt Jamilla contact op met ons. Collega John (niet de echte naam) pakt haar klacht op en stuurt deze door naar de Belastingdienst. Hij vraagt aan de klachtafdeling of zij haar klacht kunnen behandelen. En of iemand contact met Jamilla kan opnemen om haar te informeren over de stand van zaken. 

    Excuus voor de vertraging

    Kort daarna belt iemand van de klachtafdeling met Jamilla met goed nieuws: de brief staat klaar om verzonden de worden. Als het goed is, heeft ze die binnen een week ontvangen. Ook biedt de medewerker excuses aan voor de vertraging en legt hij uit waar dat door kwam. Jamilla is blij met dat telefoontje en de duidelijkheid. 

    Altijd duidelijk zijn

    Ik ben blij voor Jamilla dat ze dit nu los kan laten. Het is vervelend als je niet weet waar je aan toe bent. Al helemaal als je net als Jamilla zoveel dingen aan je hoofd hebt. De overheid moet altijd duidelijk zijn over wat je als burger kan verwachten of hoe lang iets duurt. Ook als er wachttijden zijn. 

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 25 januari 2025.

    De personen op de foto zijn niet de personen uit de tekst.