De Regeling voor aanvraag van de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting (TTB) kende een aanvraagperiode van eind april 2023 t/m 31 oktober 2023.
Een man diende zijn aanvraag digitaal in op 26 oktober 2023. Dat is binnen de aanvraagperiode. Na een aantal maanden (januari 2024) nam de man contact op met de Belastingdienst. Hij wilde weten hoe het ervoor stond met zijn aanvraag. De Belastingdienst gaf aan dat hij geen aanvraag had ontvangen van de man. De man wilde daarom nogmaals een aanvraag indienen voor TTB bij de Belastingdienst. Maar de Belastingdienst nam die aanvraag niet in behandeling.
De man was het hiermee oneens. Hij vertelde dat hij wél een tijdige aanvraag deed en toen geen foutmelding kreeg. De Belastingdienst reageerde en wees de man erop dat hij geen aanvraag van hem had teruggevonden in zijn systemen. Ook gaf de Belastingdienst aan dat hij altijd een ontvangstbevestiging stuurde na een aanvraag. De man kon dus met een screenshot/foto van een ontvangstbevestiging aantonen dat hij de aanvraag toch had gedaan. Ook mocht hij dit (op een andere manier) bewijzen door bijvoorbeeld meer te vertellen over aanvraag zelf. Maar de man leverde geen bewijs en maakte niet (op een andere manier) aannemelijk dat hij de aanvraag tijdig indiende. De Belastingdienst bleef bij zijn standpunt.
De Nationale ombudsman vindt het terecht dat de Belastingdienst de aanvraag niet in behandeling nam. De man bleef namelijk alleen bij zijn stelling dat hij de aanvraag tijdig indiende. Maar hij toonde dit niet aan of maakte dit aannemelijk.