Afgelopen week bezocht het team van de Nationale ombudsman Bonaire. Zij organiseerden onder andere weer spreekuren. Verspreid over drie spreekuren nam het team zo'n 70 vragen en klachten in behandeling. Waarvan er ook klachten en signalen voor de Kinderombudsman waren.
De klachten en signalen die het team van de Nationale ombudsman ontving gaan over diverse overheidsinstanties. Zowel over instanties van de Rijksoverheid als over de lokale overheid (het Openbaar lichaam).
Coördinator Gaby von Maltzahn: "De bekendheid van de Nationale ombudsman groeit in Caribisch Nederland. Steeds vaker horen we van bezoekers dat zij naar ons komen, omdat ze dan weten dat er ook echt iets met hun klachten gebeurt".
Klachtbehandeling Openbaar Lichaam Bonaire
De meest gehoorde klacht is nog steeds dat mensen geen reactie krijgen als zij een klacht indienen bij het Openbaar Lichaam Bonaire. Vooral bij het aanvragen van een vergunning en bij erfpachtkwesties.
Tijdens het werkbezoek is dan ook gestart met het onderzoek naar de klachtbehandeling van het Openbaar lichaam Bonaire. Het is goed om te zien dat men de klachtbehandeling ook wil verbeteren. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan de workshops klachtbehandeling die het team vandaag geeft op Bonaire.
Spreekuren Caribisch Nederland in 2022
In september is het team van de Nationale ombudsman weer op Bonaire. En in november van dit jaar weer op Saba en St, Eustatius. Locaties en tijden worden bekend gemaakt op de website van de Nationale ombudsman en op de speciale facebookpagina voor Caribisch Nederland.
Het team van de Nationale ombudsman en de Kinderombudsman behandelt uiteraard ook alle digitaal binnengekomen klachten en signalen. Waar nodig betrekken zij de betreffende overheidsinstanties voor de juiste afhandeling van de klachten.