De Nationale ombudsman onderzoekt de dienstverlening van het UWV naar aanleiding van de interventies die hij de afgelopen jaren pleegde. Het gaat om problemen die burgers snel opgelost willen zien en om problemen die steeds maar blijven voorkomen. Doel van het onderzoek is dat het UWV met structurele oplossingen komt voor deze kwesties.
Door de jaren heen is de situatie ontstaan dat op steeds hetzelfde type klachten interventies worden gepleegd, zonder dat het UWV een structurele oplossing heeft gevonden die het doen van interventies overbodig maakt. 'Ik wil niet meer dat het jaar in jaar uit over dezelfde dingen gaat. Met dit onderzoek krijgt het UWV zicht op de kwesties die burgers snel opgelost willen zien, maar ook op structurele klachten zoals de bejegening door verzekeringsartsen. Ik wil het UWV uitdagen om met oplossingen te komen,' aldus Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer.
Het onderzoek richt zich op acht verschillende onderwerpen. Bovenaan staan de klachten over gebrek aan –juiste- informatie over terugvorderingen, nabetalingen en verrekeningen. De klachten hangen voor een belangrijk deel samen met de complexiteit van de systemen van het UWV, zoals voor diverse uitkeringen een ander computersysteem, uitkeringen op maand, vier-weken of weekbasis die onderlinge verrekening en de informatie daarover bemoeilijken. Maar in het onderzoek komen ook andere klachten, zoals bijvoorbeeld de bejegening door verzekeringsartsen en de adressering van correspondentie, aan de orde. Naar verwachting wordt het onderzoek dit najaar met een advies aan het UWV afgerond.