De afgelopen jaren ging het niet goed met Meyra (niet de echte naam). Er is een hoop gebeurd in haar leven en op dit moment heeft ze een aantal schulden openstaan. Er zijn verschillende dossiers op Meyra haar naam bij de deurwaarder. Voor één dossier heeft ze een betalingsregeling afgesproken. Daar is ze blij mee. Maar bij een ander dossier heeft deurwaarder beslag op haar loon gelegd. Dat betekent dat de deurwaarder haar loon inhoudt om daar de schuld mee te betalen.
Niet genoeg geld
Als een deurwaarder loonbeslag legt, moet hij wel rekening houden met de beslagvrije voet. Dat is een minimumbedrag van het inkomen, waar iemand recht op houdt. Zo houdt iemand nog genoeg over om van te leven en bijvoorbeeld boodschappen te doen. Meyra heeft het idee dat de berekening van de beslagvrije voet niet klopt en dat ze te weinig geld overhoudt.
Post gemist
De situatie van Meyra maakt het niet gemakkelijker. Ze weet dat ze post van de deurwaarder heeft gemist, omdat ze door omstandigheden tijdelijk ergens anders woont. Hierdoor heeft ze ook niet op tijd betalingsregelingen kunnen afspreken voor de andere schulden. Meyra snapt dat dit niet handig is en de deurwaarder hier niks aan kan doen. Maar ze wil wel met hem spreken over hoe ze het probleem met de beslagvrije voet kan oplossen.
Geen reactie
Ze belt meerdere keren naar de deurwaarder en vraagt de deurwaarder haar terug te bellen. Maar ze krijgt geen reactie. Meyra weet nu niet zo goed meer wat ze moet doen en waar ze aan toe is. Wat zijn haar rechten en plichten? Wie kan haar helpen? Ze raakt nu in de financiële problemen en kan niet goed meer rondkomen.
Ze belt naar de Nationale ombudsman. Onze collega Hatice (niet de echte naam) gaat Meyra helpen. Ze neemt contact op met de deurwaarder van Meyra en legt het probleem nog eens aan hem voor.
Eindelijk duidelijke betalingsregelingen
Gelukkig reageert de deurwaarder snel en belt hij met Meyra. Hij bespreekt met haar wat er is misgegaan en biedt zijn excuses aan. Ook zegt hij tegen haar dat hij beter had moeten communiceren over de situatie en het loonbeslag. Ondertussen is het loonbeslag stopgezet en het te veel ingehouden loon terug naar Meyra overgemaakt. Ten slotte zijn er nu duidelijke betalingsregelingen afgesproken.
Meyra is uiteindelijk goed geholpen, maar de deurwaarder had hierover beter en eerder moeten communiceren. Dit had Meyra een hoop zorgen en financiële stress kunnen besparen. Ik ben blij dat de deurwaarder hiervan heeft geleerd.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van zaterdag 7 september.