Meeste klachten over Openbaar Lichaam Bonaire

Spreekuren Bonaire goed bezocht

Op deze pagina

    Artikel
    Drie oudere vrouwen wachten op een bank

    Twee weken geleden hield het team van de Nationale ombudsman weer spreekuren op Bonaire. Deze zijn goed bezocht. In een paar dagen tijd nam het team bijna 40 vragen en klachten in behandeling. Twee klachten waren bestemd voor de Kinderombudsman.

    Opvallend was dat het ook ging om burgers die digitaal minder vaardig en op leeftijd zijn. Veel burgers stellen het ook op prijs dat zij hun klacht in het Papiaments konden toelichten.

    De meeste klachten gingen over het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB). Vaak gaan deze klachten erover dat burgers geen reactie krijgen op hun vragen of verzoeken aan het OLB. Daarnaast waren er klachten en vragen over instanties als de KPCN, de IND en de SVB in Nederland en Curaçao.

    We hebben signalen ontvangen over de zorgelijke situatie van ouderen op het eiland. Denk aan armoede en een gebrek aan beschikbare voorzieningen. Ook gaven sommige ouderen het signaal af dat ze niet over een e-mailadres of een laptop beschikken waardoor ze moeilijk met instanties kunnen communiceren. Daarnaast werd ook de noodzaak van een laagdrempelig juridisch loket regelmatig benadrukt door burgers.

    Coördinator Gaby von Maltzahn: "Ik ben erg blij dat steeds meer mensen ons weten te vinden. En hoewel de gesprekken vaak over moeilijke en belastende onderwerpen gaan, zijn burgers wel veerkrachtig. We doen als team ook enorm ons best om met de klachten en signalen aan de slag te gaan. Helaas horen we de klachten over het OLB vaker tijdens onze spreekuren. Op onder andere dit punt kan het OLB verbeteren. Burgers hebben er recht op dat hun klachten gehoord worden en dat ze serieus worden genomen.''