Zzp’ers lopen regelmatig tegen problemen met de overheid aan. Bijvoorbeeld als ze schulden hebben en hulp zoeken bij een gemeente. Hoe helpt ZZP Servicedesk ondernemers? En wat kun je als professional van die aanpak leren? Consultant Niek Idema (61) deelt zijn belangrijkste tips.
Wat kan ik doen als mijn klant een factuur niet betaalt? Mag mijn opdrachtgever een contract zomaar opzeggen? Heb ik recht op toeslag? Zomaar een paar vragen van ondernemers die Niek Idema regelmatig krijgt. Als consultant bij ZZP Servicedesk geeft hij zzp’ers juridische begeleiding en advies over hun bedrijf.
Praktische helpdesk
Zzp’ers kunnen de servicedesk mailen of bellen met hun vraag. Daaraan zijn geen kosten verbonden tenzij maatwerk nodig is. De afgelopen vijftien jaar sprak Niek duizenden ondernemers.
“In 90% van de gevallen kunnen we vragen van zzp’ers meteen beantwoorden. Al onze adviseurs zijn zelf zzp’er (geweest). We weten dus goed waar je als zelfstandige tegenaan loopt. Op juridisch vlak, maar ook als het gaat over bijvoorbeeld belastingen, je boekhouding, marketing of je financiën.”
Problemen met schulden
Bij de overige 10% van de vragen speelt vaak een groter probleem. “Meestal komen we daar tijdens een gesprek pas achter”, vertelt Niek. “Een ondernemer belt bijvoorbeeld met een vraag over financiering, maar blijkt eigenlijk schulden te hebben.”
De adviseur vertelt welke stappen zzp’ers dan kunnen zetten. “Soms adviseren we contact te zoeken met de gemeente voor een regeling. Of om een afspraak te maken met een schuldhulpverlener. En we bieden zelf coaching en workshops aan.”
Onduidelijke informatie van de overheid
Vragen over financiën en schulden komen sinds de coronacrisis steeds vaker voor. Daarom opende ZZP Servicedesk in het voorjaar van 2020 een speciale coronahulplijn.
Niek: “Veel zelfstandigen hadden vragen over de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Heb ik daar wel of geen recht op? Waarom wordt mijn aanvraag afgewezen? En heeft de Tozo invloed op de toeslagen die ik krijg?”
Nog steeds krijgt de adviseur veel vragen over deze regeling. Hoe dat volgens hem komt? “Ik denk dat de communicatie over de Tozo niet duidelijk genoeg is. Veel zzp’ers vinden de teksten op de website van hun gemeente lastig. Daardoor blijven ze met vragen zitten. En zoeken ze contact met ons.”
Gebrek aan kennis
Ook hebben sommige gemeenten weinig kennis over zzp’ers en schuldhulpverlening. “Vijftien jaar geleden waren er veel minder zelfstandigen dan nu. Daardoor hebben niet alle gemeenten evenveel ervaring met kleine ondernemers.”
Zzp’ers kunnen een gemeente soms lastig bereiken. En medewerkers weten niet altijd genoeg over de regelingen voor zelfstandigen, merkt Niek. “Meestal komen zzp’ers dan bij ons terecht.”
Hulppakket
De adviseur vindt het belangrijk dat gemeenten meer kennis opdoen over thema’s als schuldhulpverlening. “Helemaal nu steeds meer ondernemers geldproblemen hebben door de coronacrisis.”
ZZP Servicedesk heeft voor gemeenten een speciaal pakket om zelfstandigen te begeleiden bij het ondernemen. “In overleg kan een gemeente zzp’ers naar ons doorsturen voor hulp”, tipt Niek.
Verkeerde adviezen
Bij de Belastingdienst is ook ruimte voor verbetering, denkt de adviseur. “Veel zzp’ers vinden de teksten op de website lastig. Bijvoorbeeld door de lange zinnen en moeilijke woorden. Dan bellen ze ons om te vragen hoe het zit.”
Een ander voorbeeld is een zzp’er die via de Belastingtelefoon verkeerd advies kreeg. “Daardoor vulde hij zijn belastingaangifte verkeerd in en moest hij geld terugbetalen. Dit soort verhalen horen we vaker. Het kan zijn dat de ondernemer zijn vraag niet duidelijk stelde. Maar zoiets wil je natuurlijk voorkomen.”
Tips voor professionals
Niek heeft een aantal tips voor professionals die veel met zzp’ers werken:
-
Vraag goed door
“Ondernemers draaien regelmatig om hun vraag heen. Ze stellen een vraag, maar eigenlijk zit er iets anders achter. Schulden, bijvoorbeeld. Ga dus op zoek naar de vraag áchter de vraag. Luister goed en vraag door, zodat je weet wat er echt speelt.”
-
Zorg voor maatwerk
“De financiële situatie van elke zzp’er is anders. Privé en zakelijke financiën lopen vaak door elkaar heen. Zorg er daarom voor dat je advies past bij de persoon die je helpt.
Heeft de ondernemer stress door een onverwachte naheffing? Geef dan als tip een betalingsregeling te treffen. Je zult verbaasd zijn hoeveel zzp’ers zulke mogelijkheden nog niet kennen.”
-
Leef je in
“Veel zzp’ers bellen ons omdat ze hun verhaal kwijt willen. Neem daar tijd voor. En leef je zo goed mogelijk in. Ik hoor vaak dat mensen het fijn vinden dat onze adviseurs zelf ook zzp’er zijn. Daardoor hebben ze het gevoel dat we ze beter snappen. Omdat we bijvoorbeeld weten hoe het is als je inkomen per maand sterk verschilt. Begrip tonen helpt.”
-
Pas je taalgebruik aan
“Ik merk dat veel zzp’ers de informatie van de overheid ingewikkeld vinden. Meestal willen ze vooral weten wat ze moeten doen. Vertel dat zo duidelijk mogelijk. En vervang moeilijke woorden door een simpele beschrijving.”
Meer informatie
Wilt u meer weten over ZZP Servicedesk? Zzp’ers kunnen bellen naar 088 3523100 of mailen naar support@zzpservicedesk.nl. Daaraan zijn geen kosten verbonden. Tenzij er sprake is van maatwerk. Kijk voor meer informatie over lidmaatschappen op www.zzpservicesdesk.nl
Meldpunt voor zzp’ers
(Dit meldpunt is inmiddels gesloten). Bent u zzp’er? En loopt u tegen problemen aan met gemeentelijke schuldhulpverlening? De Nationale ombudsman verzamelt deze verhalen voor zijn onderzoek, dat concrete verbeterpunten voor gemeenten moet opleveren.
Hier kunt u terecht als professional
Wilt u ondernemers helpen die een probleem hebben met de overheid? Maar komt u er samen niet uit? Dan kan de Nationale ombudsman u helpen. Bel ons speciale nummer voor professionals: 070 3563550.