Een man stuurt regelmatig brieven en e-mailberichten aan Orionis Walcheren. Deze gaan over veel verschillende onderwerpen. Het gaat lang niet altijd om een echte klacht. Orionis Walcheren besluit om niet meer op al zijn berichten te reageren. Dit laat Orionis Walcheren aan de man weten in een brief. In deze brief staat dat Orionis Walcheren het gedrag van de man begrenst. Maar in de brief staat niet waarom Orionis Walcheren dat doet. De man dient een klacht in bij de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman vindt dat het gedrag van iemand die veel klachten en berichten toezendt in sommige gevallen kan worden begrensd. Maar de instantie die dat doet moet wel duidelijk uitleggen waarom zij dat doet. Dat heeft Orionis Walcheren in dit geval niet gedaan. Dat vindt de Nationale ombudsman niet behoorlijk. De Nationale ombudsman vindt dat Orionis Walcheren alsnog aan de man moet laten weten waarom zij het gedrag van de man begrenst.
Orionis Walcheren begrensde gedrag burger niet op zorgvuldige manier
2025/039
Instantie:
Klacht:
Een meneer ontvangt een brief van Orionis Walcheren met de volgende begrenzende mededeling: "Brieven van u gericht aan Orionis die geen betrekking hebben op een rechtsgevolg, zullen wij niet meer in behandeling nemen." Volgens meneer ontvangt hij deze mededeling standaard in reactie op zijn brieven aan Orionis. Hij vindt dat Orionis Walcheren daarmee niet handelt in overeenstemming met de eigen missie en kernwaarden. Naar aanleiding van de klacht van meneer stelden wij een onderzoek in. Wij onderzochten deze klacht op grond van de Algemene wet bestuursrecht. De vraag die wij onderzochten luidt als volgt: is de manier waarop Orionis Walcheren het gedrag van de heer Van Vliet begrenst behoorlijk?
Oordeel:
Gegrond