De motoren van Hans en Gerry1 worden in de zomer gestolen in het buitenland. Ze doen daarvan ter plekke aangifte. Als ze terug zijn in Nederland melden ze de diefstal via de website van de politie.
Enige tijd later ontvangen ze een brief van de RDW. Daaruit blijkt dat in oktober tijdens een automatische controle van het kentekenregister is geconstateerd dat hun motoren niet waren verzekerd. Op grond van de wet moeten de motoren verzekerd zijn. Nu dat niet het geval is, zal het CJIB hen een boete opleggen.
Hans en Gerry gaan daarop naar de politie. De motoren zijn immers niet meer verzekerd omdat ze gestolen zijn. De politie verwijst hen naar de RDW. Hans en Gerry bellen die dag twee keer met een medewerkster van de RDW, maar beide keren verwijst deze hen naar de politie.
Hans en Gerry dienen een klacht in bij de RDW omdat ze vinden dat ze niet vriendelijk en bereidwillig te woord zijn gestaan en van het kastje naar de muur worden gestuurd. In reactie op de klacht deelt de RDW hen onder meer mee dat ze bij de politie moeten zijn omdat die de diefstal in het kentekenregister moet registreren.
Hans en Gerry klagen over de handelwijze van de RDW, nadat zij door de politie naar de RDW waren verwezen.
De ombudsman overweegt onder meer het volgende. De politie en de RDW hebben ieder een eigen taak in de zogenoemde voertuigketen, maar hun handelen is wel met elkaar verweven. Zo is het de taak en verantwoordelijkheid van de politie, en niet van de RDW, om de diefstal te registreren. Maar de RDW baseert zich bij zijn handelen op de gegevens in het kentekenregister. Als er een diefstalsignalering in het kentekenregister staat, dan heeft de automatische controle door de RDW niet tot gevolg dat er een boete door justitie wordt opgelegd. Het ontbreken van de juiste registratie in het kentekenregister werkt dus door in de keten.
De politie had de diefstal van de motoren niet op de voorgeschreven wijze in het kentekenregister geregistreerd. Toen Hans en Gerry met de RDW belden, wist de RDW dat er geen diefstalsignalering in het kentekenregister stond. De RDW wist ook, dat Hans en Gerry zich al tevergeefs voor hulp tot de politie had gewend. De RDW wist bovendien dat er boetes konden worden opgelegd zolang die registratie ontbrak. Met een simpel telefoontje naar de politie had de RDW kunnen helpen om het probleem op te lossen. De RDW heeft dit achteraf ook erkend.
Vereiste van samenwerking.
Hans en Gerry klagen ook over de wijze waarop de RDW hun klacht heeft afgehandeld (vereiste luisteren naar de burger).
Notes
- [←1]
-
gefingeerde namen