Bram* vindt dat de RDW niet klantgericht werkt. Hij wijst er allereerst op dat hij vier weken na de aankoop van een scooter niet via een zogenoemde waarschuwingsbrief is herinnerd aan de verzekeringsplicht. Anderen ontvangen in een vergelijkbare situatie die brief volgens hem wel als ze nog geen verzekering hebben afgesloten. Zij krijgen dan alsnog de gelegenheid om hun voertuig te verzekeren om een boete te voorkomen.
Daarnaast stelt Bram dat de RDW zijn correspondentie over deze zaak niet behoorlijk heeft afgehandeld.
De ombudsman vindt dat de RDW niet onbehoorlijk heeft gehandeld door geen waarschuwingsbrief te sturen. De RDW heeft tijdens het onderzoek uitgelegd dat en wanneer zo'n waarschuwingsbrief in opdracht van het Openbaar Ministerie wordt gestuurd. Bram heeft geen brief gehad omdat de vorige eigenaar van de scooter de verzekering had laten doorlopen. Zijn situatie is daardoor niet te vergelijken met die van andere mensen die hun voertuig net als hij kort na aankoop nog niet verzekerd hebben. De RDW heeft tijdens het onderzoek ook duidelijk gemaakt dat de RDW niet de mogelijkheid en bevoegdheid heeft om zo te handelen dat iemand als Bram in zijn specifieke situatie op enig moment wel een waarschuwingsbrief krijgt.
Wel vindt de ombudsman dat de RDW de correspondentie van Bram niet goed heeft afgehandeld. Hij vindt dat de RDW daarmee in strijd heeft gehandeld met het vereiste van luisteren naar de burger. Met name valt op dat er niet is ingegaan op wat voor Bram de kern van zijn klacht was en dat er – ook naar aanleiding van zijn klacht – geen persoonlijk contact met hem is opgenomen.
De ombudsman geeft de RDW in overweging om de informatie die verstrekt wordt bij het toesturen van de kentekencard aan te passen door daarin uitdrukkelijk voorop te zetten dat het feit dat men een voertuig op naam heeft staan, bepaalde verplichtingen met zich meebrengt. En door daarbij te vermelden dat die verplichtingen óók gelden als men geen gebruik maakt van het voertuig (tenzij er is geschorst).
vereiste van maatwerk (niet gegrond)
vereiste van luisteren naar de burger (gegrond)