De auto van verzoeker is door een vorige eigenaar in 2010 geïmporteerd uit Zwitserland en toen door de RDW toegelaten en van een Nederlands kenteken voorzien. In 2013 ontving de RDW bericht uit Zwitserland dat op het Zwitserse kentekenbewijs ten onrechte als jaartal 1985 stond, terwijl dit 1987 moest zijn. Op grond daarvan is het kenteken ongeldig verklaard. Als verzoeker met de auto wil rijden moet hij een nieuw kenteken aanvragen.
Verzoeker klaagt erover dat de RDW zijn voertuig in 2010 tot Nederland heeft toegelaten en van een kenteken heeft voorzien, terwijl achteraf blijkt dat het Zwitserse kentekenbewijs onjuistheden bevatte. De RDW heeft het kenteken daarop in 2013 ongeldig verklaard en hij moet nu alle kosten dragen voor een nieuw kenteken.
De ombudsman vindt dat de RDW door de toelating van de auto tot Nederland het vertrouwen heeft gewekt dat dit voertuig aan alle vereisten voldeed. Daarom mag van de RDW verwacht worden dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt en hulp biedt om de schade te beperken. Door geen hulp te bieden en de kosten en moeite voor het verkrijgen van een nieuw kenteken eenzijdig bij verzoeker te leggen, toont de RDW zich onvoldoende hulpvaardig en oplossingsgericht,
De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond wegens schending van het vereiste van fatsoenlijke bejegening
De Nationale ombudsman beveelt de RDW aan om verzoeker te helpen bij het verkrijgen van een nieuw kenteken.