Verzoekers kleinzoon die 14 jaar bij verzoekers dochter woonde in Gelderland werd wegens gedragsproblemen ter observatie opgenomen in een jeugdzorginstelling. Hij liep daar weg en wilde bij zijn vader wonen in Friesland. BJZ Friesland werd belast met de ondertoezichtstelling over hem.
Verzoeker klaagt er mede namens zijn dochter over dat BJZ bij de uitvoering van de ots niet heeft gezorgd voor goede zorg aan deze (klein)zoon.
De Nationale ombudsman overweegt dat de verantwoordelijkheid van BJZ niet stopt met het uitzetten van hulp bij een zorgaanbieder, maar dat BJZ eindverantwoordelijk is voor de verleende zorg aan de onder toezicht gestelde. BJZ moet zicht hebben en houden op de situatie rondom het kind door informatie te vergaren en te verstrekken, hulpverleningsprocessen actief te monitoren en proactief te reageren bij gesignaleerde knelpunten. Nu BJZ min of meer de zaak uit handen heeft gegeven waardoor het onder andere te lang heeft geduurd voordat een second opinion werd uitgevoerd heeft het gehandeld in strijd met het vereiste van professionaliteit.
Verder klaagt verzoeker erover dat BJZ niet heeft zorg gedragen voor een zorgvuldige klachtbehandeling door de klachtencommissie.
De Nationale ombudsman is van oordeel dat de directie van BJZ zich onvoldoende heeft ingespannen om de klachtbehandeling goed te - laten - verlopen. Hiermee heeft BJZ gehandeld in strijd met het vereiste van adequate organisatorische voorzieningen.
De Nationale ombudsman geeft de directie van Bureau Jeugdzorg Friesland in overweging om, in het geval klachten worden behandeld over gedragingen van personen die niet meer bij Bureau Jeugdzorg werkzaam zijn, zich in te spannen om met die voormalig werknemers in contact te komen dan wel op andere manieren te streven naar een zo goed mogelijke reconstructie van de feiten.
Met instemming heeft de Nationale ombudsman kennis genomen van de mededeling van de directie van BJZ Friesland dat het interne proces waarin de regels omtrent de communicatie staan vermeld, wordt aangescherpt.