2010/373: Bewoner klaagt dat politie zijn overlastklachten onvoldoende heeft behandeld

Rapport

Verzoeker had jarenlang problemen met zijn woonomgeving. Deze overlast meldde hij herhaaldelijk bij de politie. Deze nam echter steeds geen aangifte op noch werd een nader onderzoek ingesteld naar de vermeende overlast.

Verzoeker klaagt erover dat de politie zijn klachten die hij in 2008 en 2009 heeft ingediend onvoldoende heeft afgehandeld.

De Nationale ombudsman vindt het belangrijk om een helder beeld te scheppen van wat een burger in redelijkheid van een overheidsinstantie bij klachtbehandeling kan verwachten. Gelet op de aard en het gewicht van de klachten en de eerdere contacten van de politie met verzoeker over de achterliggende problematiek, is de Nationale ombudsman van mening dat deze terecht niet door de politie met een formele klachtenprocedure zijn behandeld. Op een gegeven moment komt er een punt dat er een grens is bereikt aan wat men kan bereiken met een klachtenprocedure.

Redelijkheidsvereiste, de onderzochte gedraging is behoorlijk.

Instantie: Regiopolitie Twente

Klacht:

Ingediende klachten uit 2008 en 2009 onvoldoende afgehandeld.

Oordeel:

Niet gegrond