2010/262

Rapport

Verzoekster, arbeidsdeskundige, had een werkgever geadviseerd over de re-integratie van een zieke werknemer. De werkgever vroeg later bij het UWV een deskundigenoordeel aan om te weten of hij voldoende aan de re-integratie had gedaan. De arbeidsdeskundige van het UWV vond dat de werkgever op procesniveau voldoende had gedaan, maar dat het advies van verzoekster aan de werkgever inadequaat was.

Verzoekster klaagde erover dat de arbeidsdeskundige van het UWV haar niet had geïnformeerd, voordat hij de werkgever zijn oordeel gaf. Ook klaagde zij er over dat haar klacht niet goed begrepen was en zij ten onrechte niet in de klachtprocedure gehoord was. Zij had over het in haar ogen oncollegiale gedrag van de arbeidsdeskundige van het UWV ook een klacht ingediend bij de Stichting Register Arbeidsdeskundige (SRA) wegens schending van de gedragsregels.

De Raad van Toezicht van de SRA concludeerde dat er geen schending van de gedragsregels had plaatsgevonden. De UWV-arbeidsdeskundige hoefde zijn conclusie niet met verzoekster te delen, voordat hij zijn oordeel aan de werkgever gaf. De Nationale ombudsman oordeelde dat de door de beroepsgroep gemaakte regels leidend zijn voor de beantwoording van de vraag of er sprake is van professioneel en behoorlijk handelen. Alleen als de Raad in redelijkheid niet tot dit oordeel had kunnen komen zou dit anders kunnen zijn. Daarvan was hier geen sprake. Ook overigens zag de Nationale ombudsman geen noodzaak voor de arbeidsdeskundige van het UWV om te voren contact op te nemen met verzoekster. De klacht was op dit onderdeel niet gegrond.

De Nationale ombudsman oordeelde wel dat het UWV ten onrechte de klacht van verzoekster had afgedaan zonder haar te horen. Juist omdat er bij het UWV onduidelijkheid bleek te bestaan over de bedoeling van de klacht van verzoekster was een voorafgaande mondelinge toelichting noodzakelijk. De Nationale ombudsman oordeelde dat het UWV op dit onderdeel het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving had geschonden. Hij achtte de onderocht gedraging op dit punt niet behoorlijk

Instantie: UWV Amsterdam

Klacht:

Niet geïnformeerd over afwijkende oordeel voordat arbeidsdeskundige dit aan werkgever en tevens opdrachtgever van verzoekster bekend maakte.

Instantie: UWV Amsterdam

Klacht:

Niet ingegaan op de kern van de klacht; verzoekster niet gehoord in klachtprocedure.

Oordeel:

Gegrond