Reizigers die vanaf Schiphol met het vliegtuig reizen krijgen te maken met strenge beveiligingscontroles. De Nationale ombudsman ontvangt sinds 2006 regelmatig klachten van reizigers over de inname van goederen bij uitreis of transit via de luchthaven Schiphol, die de reiziger niet mag meenemen aan boord. Dit op grond van EG Verordeningen. De Nationale ombudsman heeft vijf klachten geselecteerd en deze zaken gebundeld.
Zo moest de heer F. uit Frankrijk zonder de benodigde medicijnen op reis en zag de heer M. uit Italië zijn net aangeschafte dure parfum verdwijnen in de afvalcontainer. Zij moesten kiezen tussen niet vertrekken of hun goederen inleveren. De klachten die zij nadien indienden, leverden in geen enkel geval het gewenste resultaat op.
Centraal in het onderzoek staat de vraag of de beveiligingscontrole de toets van de behoorlijkheid kan doorstaan. Ook beoordeelt de Nationale ombudsman of de klachtbehandeling voldoet. Hij beschrijft de gang van zaken op Schiphol vanuit het perspectief van de betrokken instanties en het perspectief van de reizigers.
De beoordeling vindt uiteindelijk plaats aan de hand van vier vragen. Op de vraag: "raakt de reiziger terecht zijn goederen kwijt?" concludeert de Nationale ombudsman dat het eigendomsrecht in de huidige situatie onvoldoende wordt beschermd. Op de kwestie: "Is de reiziger voldoende geïnformeerd?" antwoordt hij dat dit niet het geval is, zowel vooraf als tijdens de controle is de informatieverstrekking onvoldoende. Ook over de klachtbehandeling schiet de informatieverstrekking te kort. Ook op de vraag: "worden de regels nageleefd?" constateert hij dat dit niet het geval is. De geboden alternatieven voor vernietiging zijn in de praktijk niet uitvoerbaar. Tenslotte beantwoordt hij de vraag: "helpt klagen?"eveneens ontkennend. Met name omdat de KMar de klachten gegrond vond maar de NV Schiphol het daar iet mee eens was, met als resultaat dat geen passende maatregel werd genomen. Wel heeft hij met instemming kennisgenomen van de nieuwe klachtenregeling.
De Nationale ombudsman zag aanleiding de minister van Justitie een aanbeveling te doen inhoudende:
- de vijf betrokken reizigers alsnog tegemoet te komen;
- aandacht te besteden aan zowel verbetering van de informatieverstrekking, van de naleving van de regelgeving als van de klachtbehandeling door een betere samenwerking tussen de de KMar en de NV Schiphol.