2008/041

Rapport

Verzoekers meldden zich bij de Nederlandse ambassade te Bangkok in Thailand om een visum aan te vragen. Omdat zij niet van te voren een afspraak hebben gemaakt worden zij niet toegelaten. Uit de informatie van de website van de ambassade hadden zij niet opgemaakt dat het nodig was om een afspraak te maken.

Verzoekers klagen hierover.

Door instelling van een afsprakensysteem kan de ambassade de behandeling van de grote stroom visumaanvragen beter stroomlijnen. Op zich is dit systeem redelijk. Een voorwaarde voor strikte hantering van dit systeem is dat het voor aanvragers duidelijk is dat zij zonder afspraak niet terecht kunnen. De Nationale ombudsman is van oordeel dat het bericht over het afsprakensysteem niet op de juiste plek op de website was vermeld, zodat dit bericht over het hoofd gezien kon worden. Daarom was het niet redelijk om in het geval van verzoekers vast te houden aan het afsprakensysteem en hen niet in de gelegenheid te stellen die dag een visum aan te vragen. Dit geldt temeer omdat verzoekers de website wel hadden geraadpleegd, een lange reis hadden moeten maken en moeilijk twee dagen konden wachten.

redelijkheidsvereiste

Klacht gegrond. Aanbeveling om de tekst op de website aan te passen en extra reiskosten van verzoekers geheel of gedeeltelijk te compenseren

Instantie: Nederlandse ambassade te Bangkok (Thailand)

Klacht:

Toegang geweigerd tot visumafdeling wegens ontbreken afspraak.

Oordeel:

Gegrond