Verzoeker onderhield medio februari 2005 een moeizame relatie met zijn zorgverzekeraar. Hij was het onder meer niet eens met de beslissingen op zijn aanvraag om vergoeding van een operatie en had in verband daarmee een beroepschrift ingediend bij de rechtbank. Verzoeker diende medio februari 2005 een klacht in bij zijn zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar zond zijn reactie hierop enkel naar verzoekers advocaat. Verzoeker klaagt erover dat de zorgverzekeraar zijn reactie op de klacht niet naar hem persoonlijk heeft gezonden.
De zorgverzekeraar motiveerde zijn beslissing om de klachtafhandelingsbrief enkel naar de advocaat te sturen door te wijzen op de brief waarmee de advocaat zich als gemachtigde had gesteld. Uit de desbetreffende brief bleek echter dat de advocaat zich alleen als gemachtigde had gesteld met betrekking tot de procedure bij de rechtbank. Omdat de klacht van verzoeker niet alleen betrekking had op de rechtbankprocedure, oordeelde de Nationale ombudsman dat de zorgverzekeraar de klachtafhandelingsbrief (tevens) naar verzoeker had moeten sturen.
De Nationale ombudsman oordeelde dat de zorgverzekeraar in strijd had gehandeld met het vereiste van administratieve nauwkeurigheid door de klachtafhandelingsbrief enkel naar de advocaat te sturen. Hij achtte verzoekers klacht hierover gegrond.
Overige klachtonderdelen
Niet nakomen toezegging over behandeling correspondentie door bepaalde medewerker;
Buiten behandeling stellen van klacht;
Geen doorverwijzing naar de Nationale ombudsman in klachtafhandelingsbrief.