Verzoekers dienden twee klaagschriften in over respectievelijk de raadsgriffier en het college van burgemeester en wethouders van Wymbritseradiel. In de brief van 30 oktober 2004 klaagden verzoekers over de wijze waarop de raadsgriffier had gereageerd op twee eerdere brieven van verzoekers. In de brief van 31 oktober 2004 klaagden verzoekers over de wijze waarop het college had gereageerd op een brief van verzoekers en over de wijze waarop het college de gemeenteraad had geïnformeerd over de correspondentie met verzoekers.
Verzoekers klaagden bij de Nationale ombudsman over de wijze waarop het college op hun klachten had gereageerd. Zij klaagden er onder meer over dat hun was gevraagd nader te motiveren waarom er naar hun mening sprake was van een gedraging als bedoeld in de gemeentelijke klachtenregeling. Verder klaagden zij erover dat de klacht van 31 oktober 2003 ongegrond was verklaard omdat het niet ging om een verwijtbare gedraging of handelen.
Ten aanzien van de klacht dat aan verzoekers was gevraagd nader te motiveren waarom er naar hun mening sprake was van een gedraging als bedoeld in de gemeentelijke klachtenregeling, overwoog de Nationale ombudsman dat de klachten van verzoekers duidelijk waren en dat evident was dat zij betrekking hadden op gedragingen van de raadsgriffier en het college jegens verzoekers. De Nationale ombudsman oordeelde dat de onderzochte gedraging op dit punt niet behoorlijk was.
Ten aanzien van het ongegrond verklaren van de klacht van 31 oktober 2003 overwoog de Nationale ombudsman dat de klacht over de handelwijze van het college ongegrond was verklaard, omdat het niet zou gaan om een handeling of het nalaten van een handeling. De klacht was ontvankelijk geacht, maar niet gegrond omdat het volgens het college niet ging om een verwijtbare gedraging of handeling. De Nationale ombudsman overwoog dat, indien een bestuursorgaan zich op het standpunt stelt dat er geen sprake is van een handeling of nalaten het een klacht niet-ontvankelijk dient te verklaren. Door de klacht niet gegrond te verklaren, omdat het niet zou gaan om een verwijtbare gedraging of handeling is gehandeld in strijd met het motiveringsvereiste. De onderzochte gedraging was niet behoorlijk.
Overige klachtonderdelen:
- meedelen verdaging en onderwerp klacht;
- noemen klachtbehandelaar;
- termijn waarbinnen beslist diende te worden over ontvankelijkheid klacht;
- niet maken apart verslag hoorzitting;
- niet ingaan op alle klachtonderdelen.