Domeinen Roerende Zaken gaf mevrouw niet voldoende uitleg over taxatie

Brief

Een mevrouw kocht, via Online Veilingmeester, een designer artikel van Domeinen Roerende Zaken (DRZ). Het ging om een tas van een bekend duur merk. Nadat ze de tas ontving, kreeg ze het vermoeden dat het een nep artikel was. Er zijn veel "goede" namaak designer artikelen en het is vaak moeilijk vast te stellen wat echt is. Mevrouw diende een klacht in bij Online Veilingmeester en bij de Nationale ombudsman. Mevrouw vroeg daarnaast op welke manier DRZ designer goederen taxeert (de echtheid en de waarde van designer artikelen vaststelt). De Nationale ombudsman vroeg aan DRZ om de mevrouw antwoord te geven op haar klacht en op haar vraag.

DRZ had intussen foto's van de tas gestuurd naar een deskundige. Die liet DRZ weten dat de tas namaak was. DRZ vroeg mevrouw daarna de tas terug te sturen en vergoedde de aankoopprijs en de verzendkosten. Volgens de ombudsman was de zaak daarmee voor de aankoop van het nep artikel opgelost.

DRZ gaf mevrouw ook een reactie op de klacht. Maar gaf daarbij geen informatie over de manier van taxeren.

De Nationale ombudsman vindt dat burgers die een klacht over een taxatie indienen bij DRZ, er recht op hebben informatie te krijgen over de manier waarop de taxatie is gedaan. DRZ krijgt heel veel spullen die moeten worden bewaard en mogelijk verkocht. Bijvoorbeeld kleding of bijbehorende spullen (modeaccessoires). DRZ krijgt zoveel spullen, dat het niet altijd mogelijk is een uitgebreid verslag te maken van de taxatie (een taxatierapport; DRZ maakt zulke rapporten alleen over auto's, motoren en boten). De Nationale ombudsman vindt dat DRZ in het geval van een klacht over de taxatie van spullen, waarvan geen taxatierapport is opgemaakt, op zijn minst algemene informatie moet geven over de manier van taxeren.

DRZ gaf aan bij klachten over de echtheid van designer artikelen voortaan informatie te zullen geven over de manier van taxeren. En DRZ had standaard teksten opgesteld die daarvoor kunnen worden gebruikt.

De Nationale ombudsman vond de klacht van mevrouw over de informatie over de taxatie gegrond. Maar was tevreden over wat DRZ had gezegd over hoe ze in de toekomst zouden omgaan met klachten over de taxatie van designer artikelen.