Klacht over RDW over niet in behandeling nemen klacht gegrond

Brief

Een man diende een klacht in bij de RDW nadat de RDW een verzoek om betaling van dwangsommen had afgewezen in verband met het niet tijdig beslissen op een aanvraag. De RDW nam de klacht niet in behandeling. De RDW verwees daarvoor naar artikel 9:8, eerste lid onder e van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hierin staat dat een bestuursorgaan niet verplicht is de klacht te behandelen indien de klacht betrekking heeft op een gedraging die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een bestuursrechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest. De RDW vond dat het de klacht niet in behandeling hoefde te nemen, omdat er andere (rechts)middelen aangewend dienen te worden als de man aanspraak wilde maken op dwangsommen. De man was het er niet mee eens dat en op welke grond de RDW zijn klacht niet in behandeling nam. De ombudsman stelde de RDW hierna een aantal vragen.  

De ombudsman vindt de klacht dat de RDW de klacht ten onrechte niet in behandeling nam onder verwijzing naar artikel 9:8 onder e van de Awb, gegrond. Reden hiervoor is dat zover hij heeft kunnen nagaan er door de man (nog) geen procedure is gestart tegen de afwijzing van de betaling van een dwangsom. De motivering van de RDW om de klacht om die reden niet te behandelen klopt daarom niet. 

Tegelijkertijd constateert de ombudsman dat de klacht bij de RDW er vooral over ging dat de man vindt dat de RDW hem een dwangsom verschuldigd is. De ombudsman kan de RDW er in volgen dat de betaling van een dwangsom inderdaad alleen af te dwingen is via de civiele rechter. Daarom had hij de RDW er in kunnen volgen als deze de klacht als (kennelijk) ongegrond had beoordeeld. Eerder had de RDW namelijk al toegelicht dat en waarom hij van mening is dat er geen dwangsommen verschuldigd zijn. Tegen deze achtergrond zal de ombudsman de RDW ondanks dat hij de klacht gegrond vindt, niet verzoeken om de klacht alsnog te behandelen. Dit heeft volgens hem onvoldoende toegevoegde waarde. De RDW wees een verzoek van de man om schadevergoeding al eerder af. Als de man het niet eens was of is met deze beslissing dan kan hij de rechter vragen om hierover een beslissing te nemen. De ombudsman speelt hierin geen rol.