Een man woont permanent op een vakantiepark. Hij staat op dat adres ook ingeschreven bij de gemeente. Het park is afgesloten voor autoverkeer met een slagboom. Voetgangers mogen zonder toestemming wel het terrein betreden en naar de woningen lopen. Op een dag treft de man in zijn brievenbus bij de ingang van het park een 'niet thuis bericht' aan van een poging tot bezorging van een gerechtelijke brief door de Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD). Volgens de man was hij op dat moment wel gewoon thuis. Hij begrijpt niet waarom de postbezorger niet naar zijn woning op het park is gelopen. Andere post- en koeriersdiensten leveren de post ook af bij zijn woning. De man dient daarover een klacht in bij de IPKD. In een reactie deelt de IPKD aan de man mee dat zij zonder toestemming geen vakantieparken mogen betreden. Er wordt alleen niet uitgelegd waarom dat niet mag.
De man is niet tevreden met de reactie van de IPKD en wendt zich tot de Nationale ombudsman. De ombudsman neemt de klacht in behandeling en stelt de minister van Binnenlandse Zaken - die verantwoordelijk is voor de IPKD - een aantal vragen. De minister legt uit dat de postbezorgers van de IPKD bij het bezorgen van post hun voertuig niet uit het oog mogen verliezen. In dat voertuig bevinden zich namelijk persoonsvertrouwelijke stukken, zoals gerechtelijke brieven. Daardoor kunnen de postbezorgers van de IPKD hun auto niet bij de ingang van een vakantiepark parkeren en te voet verder gaan om de post aan de deur te bezorgen.
De Nationale ombudsman begrijpt de uitleg van de minister waarom de medewerkers van de IPKD niet vanaf de ingang van een vakantiepark naar een woning op dat park kunnen lopen. De ombudsman vindt de klacht van de man over dit punt niet gegrond. Wel vindt de ombudsman het begrijpelijk dat de man zich met die klacht tot de Nationale ombudsman heeft gewend. In de reactie die hij van de IPKD ontving, ontbrak een duidelijke uitleg over de mogelijkheden en onmogelijkheden van postbezorging op vakantieparken door de IPKD. De minister heeft de Nationale ombudsman laten weten dat de IPKD deze uitleg zal opnemen in een begeleidend bericht dat - bij een niet succesvolle bezorging op een vakantiepark - met het zogenoemde 'niet thuis bericht' moet worden achtergelaten.