Een man ervaart na de aanpassing van de weg waar hij aan woont overlast door trillingen. Deze worden volgens hem veroorzaakt doordat er een verkeersplateau vlak bij zijn woning is aangelegd en waar een bus overheen rijdt. Hij maakt zich zorgen over schade en schade die in de toekomst nog kan ontstaan. De man vindt dat de gemeente hem vooraf onvoldoende informeerde over haar plannen. En vindt verder dat de gemeente niet volgens erkende richtlijnen handelde. De gemeente behandelde zijn klacht hierover.
Na klachtbehandeling wendde de man zich tot de Nationale ombudsman. Hij was het niet eens met het oordeel van de gemeente over zijn klachten over de informatievoorziening vooraf en het besluit tot het aanleggen van het verkeersplateau. Ook klaagde hij erover dat de gemeente niet zou hebben gereageerd op zijn verzoek om schadevergoeding.
De ombudsman sprak met de man en startte hierna een onderzoek en stelde de gemeente een aantal vragen. De gemeente lichtte toe welke acties zij had ondernomen om de man en andere buurtbewoners te informeren. Ook lichtte de gemeente toe waarom zij de klacht van de man over het besluit om de weg aan te passen niet-ontvankelijk vond. Verder gaf de gemeente aan dat de verzekeraar van de gemeente de reactie op het verzoek om schadevergoeding stuurde naar zijn gemachtigde . De gemeente legde uit dat het niet volledig volgen van de erkende richtlijnen vooral te maken had met de verkeersveiligheid. De gemeente gaf verder aan wat zij eerder al deed om de overlast te beperken en wat zij had geleerd van de klacht. En dat ze bereid is om een trillingsonderzoek uit te voeren en met de man in gesprek te gaan over de situatie.
Op basis van de informatie die de ombudsman ontving van de gemeente vindt hij de klacht over het verstrekken van onvoldoende informatie ongegrond. Hij vindt dat de gemeente de man vooraf op verschillende manieren voldoende informeerde.
Hij vindt de klacht dat de man niet-ontvankelijk werd verklaard in zijn klacht over het aanleggen van het verkeersplateau ongegrond. Dit is een besluit en over het nemen van een besluit kan iemand geen klacht indienen.
De klacht over het niet ontvangen van een reactie op zijn verzoek om schadevergoeding vindt de ombudsman ook ongegrond. De gemeente had deze naar de gemachtigde van de man gestuurd.