Een man kocht een boot (sloep) bij de internetveiling van Domeinen Roerende Zaken (verder: Domeinen). Nadat hij de boot met een speciaal vervoersbedrijf had afgehaald, zag hij dat de boot niet zo goed was als hij dacht. Vóór de aankoop had hij de boot alleen kunnen bekijken via negen foto's die op de internetveiling stonden. Die gaven volgens de man niet zo'n goed beeld van de boot. Helemaal vervelend, omdat Domeinen sinds de coronaperiode geen "kijkdagen" meer heeft. Dat wil zeggen: mensen die de boot wilden kopen, konden er niet "in het echt" naar kijken.
De man zei veel schade te hebben, doordat de boot minder waard was dan hij dacht. En omdat er veel dingen aan de boot gerepareerd moesten worden. Hij diende een klacht in bij Domeinen. Domeinen heeft toen een onafhankelijke deskundige erbij gehaald. De deskundige heeft een rapport geschreven. De deskundige bekeek de boot op negen punten, die volgens de man slecht waren. De deskundige gaf hem gelijk over één punt. Domeinen wilde de man daar een schadevergoeding voor geven. Verder vonden Domeinen en de deskundige de klacht van de man ongegrond.
De man was het daar niet mee eens. Hij diende een klacht in bij de Nationale ombudsman. Hij wilde een veel hogere schadevergoeding, voor al de slechte punten die hij genoemd had. Hij vond dat Domeinen méér foto's op de internetveiling had moeten plaatsen. Foto's waar de slechte punten van de boot te zien waren.
De Nationale ombudsman onderzocht of Domeinen op de internetveiling genoeg informatie over de boot had gegeven. Hij vond dat dat het geval was. En dat de klacht van de man ongegrond was.
De Nationale ombudsman vond het goed van Domeinen dat ze bij de behandeling van de klacht een onafhankelijke deskundige naar de boot hadden laten kijken. Domeinen had daarmee laten zien de klacht serieus te nemen. En de Nationale ombudsman vond het belangrijk wat de deskundige had gezegd over de punten die volgens de man niet klopten aan de boot.
Toen de boot bij Domeinen binnenkwam, heeft Domeinen tientallen foto's van de boot gemaakt. Domeinen heeft negen van die foto's geplaatst op de internetveiling. De Nationale ombudsman heeft bij Domeinen alle foto's opgevraagd die Domeinen had gemaakt. Het beeld dat de Nationale ombudsman kreeg van de foto's was dat daaruit niet duidelijk werd dat er ernstige schades of gebreken waren aan de boot. Dat wordt bevestigd door het rapport van de deskundige.
Over de meeste punten waar de man over klaagde, was volgens de deskundige geen sprake van ernstige beschadigingen of gebreken. Volgens de deskundige was er wel slijtage die normaal was voor een boot die een aantal jaren in gebruik is. Of waren het tekortkomingen die de boot toch al had door minder gelukkige keuzes die waren gemaakt bij de bouw van de boot. Het had volgens de ombudsman dan ook niets uitgemaakt, als Domeinen méér foto's van de boot op internet had gezet.