Een man moet alimentatie betalen aan zijn ex-vrouw. Vanwege een achterstand neemt het LBIO de inning van de alimentatie over. Het LBIO geeft ook een deurwaarder opdracht om alimentatie bij de man te innen. Intussen maken de ex-partners zelf nieuwe afspraken over de alimentatie. De man betaalt haar eenmalig een groot bedrag. Hij hoeft dan geen maandelijkse alimentatie meer te betalen. Hij betaalt ook de kosten van de inning. Daarom vraagt hij aan het LBIO wat die kosten zijn. Het LBIO meldt hem wat de kosten van het LBIO en wat de kosten van de deurwaarder zijn. De kosten van het LBIO heeft hij betaald. Een paar maanden later ontvangt hij de rekening van de deurwaarder. De man wil de rekening niet betalen. Het LBIO schreef hem immers dat de kosten waren betaald. En de afspraken met zijn ex-vrouw zijn al definitief.
De Nationale ombudsman vindt de klacht niet terecht. Het LBIO moet mensen duidelijk informeren. Maar in dit geval was duidelijk dat de man wist dat er nog deurwaarderskosten waren en dat hij die nog niet had betaald.