De ombudsman heeft onderzoek gedaan naar de uitvoering van het scholingsbudget door het UWV omdat hij hier enkele klachten over ontving.
Die klachten gingen erover dat de informatie die het UWV over het scholingsbudget gaf niet klopte of niet duidelijk was. Hierdoor leek het alsof het UWV geen duidelijk scholingsbeleid had.
De ombudsman vond dat het UWV wel duidelijk heeft vastgelegd wat het beleid is. Als iemand die WW ontvangt een opleiding wil doen, heeft hij eerst contact met de adviseur werk. Die kijkt of de scholing nodig is om aan een baan te komen. En of het UWV die scholing dan ook moet betalen. De adviseur werk heeft een belangrijke rol hierin.
De ombudsman zag ook dat de informatie die door de medewerkers van het UWV werd gegeven niet altijd duidelijk was. Ook bleek dat zij het scholingsbeleid niet altijd op dezelfde manier uitvoerden.
De ombudsman heeft aanbevelingen gedaan aan het UWV. De aanbevelingen gaan over de manier waarop de informatie over het scholingsbudget gegeven wordt. Aan de ene kant kan de website duidelijker zodat mensen die een opleiding willen doen beter weten waar ze aan toe zijn. Aan de andere kant leek het erop dat de medewerkers van het UWV niet allemaal hetzelfde weten over het scholingsbudget. De ombudsman heeft het UWV gevraagd te kijken hoe dit beter kan. Het UWV zag zelf ook dat er dingen aangepast moesten worden en is daarmee aan de slag gegaan.