Nadat meneer en zijn ex-partner al enige tijd gescheiden waren, werden er via de rechtbank nieuwe afspraken gemaakt over de betaling van de kinderalimentatie. Omdat de ex-partner van meneer vond dat hij zich niet aan deze afspraken hield, schakelde zij het LBIO in. Meneer is het hier niet mee eens. Hij vindt het niet terecht dat het ontvangen (de inning) van de alimentatie via het LBIO moet verlopen omdat hij niet achterloopt met het betalen van de alimentatie. Meneer dient daarom een klacht in bij het LBIO.
In een reactie op de klacht stelt het LBIO allereerst vast dat het beter was geweest als er eerder met meneer gebeld was om zijn zaak te bespreken. Dit had meneer namelijk de duidelijkheid kunnen geven die hij wenste. Hiervoor biedt het LBIO zijn excuses aan. Verder legt het LBIO uit waarom het de inning van de alimentatie heeft overgenomen. En waarom het aan meneer heeft gevraagd om informatie over zijn betalingen van de alimentatie in te sturen.
Omdat meneer zich niet kan vinden in de reactie van het LBIO, neemt hij contact op met de Nationale ombudsman.
De Nationale ombudsman doet onderzoek naar de klacht. Hij vindt dat het LBIO de klacht netjes heeft afgehandeld. Het LBIO heeft namelijk zijn excuses aangeboden voor het feit dat hij niet eerder met meneer gebeld heeft. Ook heeft het LBIO voldoende uitgelegd waarom meneer werd gevraagd om informatie over zijn betalingen in te sturen.