Een taxichauffeur vroeg bij Kiwa Register BV (verder: Kiwa) een nieuwe chauffeurspas aan. Hij ontving een bericht dat hij een bezorgafspraak kon maken met een koerier. Die afspraak kon niet doorgaan omdat de koerier pech had. De taxichauffeur kon een nieuwe afspraak maken, maar deed dat niet. Hij ging wel rijden met zijn taxi en kreeg een boete omdat zijn pas was ingetrokken. Hij deed toen pas navraag bij Kiwa en hoorde toen dat de aangevraagde pas na twaalf weken was teruggezonden, ingetrokken en vernietigd. Hij moest een nieuwe kaart aanvragen. De taxichauffeur dient over de gang van zaken een klacht bij de Nationale ombudsman in.
De klacht is niet gegrond, omdat Kiwa de taxichauffeur voldoende had geïnformeerd over de bezorgprocedure. Hij kon weten dat een niet afgehaalde kaart na 12 weken zou worden vernietigd. Het was de eigen verantwoordelijkheid van de taxichauffeur om een nieuwe bezorgafspraak te maken, toen de koerier verhinderd was. Hij gaf aan dat hij dat had nagelaten in verband met de coronamaatregelen. De ombudsman kan die redenering niet volgen, omdat de bezorgdiensten tijdens de lockdown gewoon aan het werk bleven.