Caroline Luttmer was projectleider van het thema Leefbaarheid bij de Nationale ombudsman. Nu is ze hoofd van het Ombudsplein. Ze zet zich in voor een leefbare woon- en werkomgeving voor alle Nederlanders. Hoe doet ze dat? Tegen welke uitdagingen loopt ze aan? En waarom vindt Caroline dit thema zelf zo belangrijk?
“Leefbaarheid is een thema dat ons allemaal raakt. Het gaat over de omgeving waarin we wonen en werken. Daar heeft de overheid veel invloed op. Een onderwerp dat nu bijvoorbeeld heel actueel is, is de energietransitie: de overgang naar groene energie.”
De rol van de overheid
“Onze wereld moet leefbaar blijven voor de komende generaties. Dat betekent dat de overheid nu in actie moet komen. En zich aan internationale klimaatafspraken moet houden. Bijvoorbeeld door te stimuleren dat zoveel mogelijk mensen overstappen op groene energie.
Waar komt die energie vandaan? En wat is er ervoor nodig om de energietransitie in goede banen te leiden? De Nationale ombudsman onderzoekt wat de burger van de overheid mag verwachten. En hoe de overheid mensen goed bij dit soort leefbaarheidsprojecten betrekt.”
Uitdagingen
Wij verwachten dat de overheid voor lastige uitdagingen komt te staan. Hoe kan de overheid mensen helpen die de overstap op aardgasvrij wonen niet kunnen betalen? En hoe kan zij mensen goed informeren over de subsidiemogelijkheden die er zijn?
Verder spelen private partijen een rol in de energietransitie. Wat is de rol van de overheid als burgers er met die partijen niet uitkomen? Waar moet je zijn als je zeggenschap wilt? Of een klacht hebt? Dat onderzoeken wij. De uitkomsten vertalen we naar aandachtspunten voor de overheid.”
Meepraten met beleidsmakers
“De afgelopen jaren heeft de Nationale ombudsman zich verdiept in de Omgevingswet. Deze wet gaat de regels van het omgevingsrecht veranderen, waarschijnlijk vanaf 2022. Denk bijvoorbeeld aan de regels bij de aanleg van een windmolenpark. Of wanneer je een aanbouw in je achtertuin wilt plaatsen.
Vóór de komst van de Omgevingswet hebben we met de overheid meegedacht over de voorbereiding. Hoe kan de overheid haar informatie en dienstverlening toegankelijk en begrijpelijk maken? Wat moet er in de organisatie van overheidsinstanties veranderen? En op welke manier kunnen zij samenwerken voor een goede uitvoering van de wet?
Met burgers in gesprek
“Ook in 2021 heeft de overheid veel plannen op het gebied van leefbaarheid. Daarover willen we zoveel mogelijk met burgers in gesprek. We zijn benieuwd wat hen bezighoudt. Misschien zijn er onderwerpen waar ze zich zorgen over maken. Bij de Nationale ombudsman vinden we het belangrijk om met mensen in gesprek te gaan. Dat blijven we volgend jaar dus zeker doen.”
Wie is Caroline?
Caroline Luttmer (38) woont in Scheveningen, vlakbij zee. Ze is geïnteresseerd in fotografie. Ook is ze taal- en toekomstcoach van een Syrische vluchtelinge. Caroline werkt zo’n zes jaar voor de Nationale ombudsman, waarvan anderhalf jaar als projectleider. Nu is ze hoofd van het Ombudsplein. Daarvoor werkte ze als advocaat en bij de Raad van State, waar ze zich bezighield met milieurecht.
“Ik merkte dat de juridische oplossing niet altijd een echte oplossing is. Bij de Nationale ombudsman proberen we altijd door te dringen tot de essentie van problemen en onderzoeken we hoe het beter kan. Dat spreekt me aan.”
De Nationale ombudsman kan u helpen
Werkt u met mensen die problemen hebben met de overheid? De Nationale ombudsman helpt u graag. Bijvoorbeeld door te onderzoeken wat er misgaat. Bel ons speciale nummer voor professionals: 070 3563550.