Broer klaagt over werkwijze CAK na overlijden van zijn zus

Rapport

Een man, enig erfgenaam van zijn zus, werd geconfronteerd met verschillende brieven van het CAK gericht aan haar. Hij begreep de brieven niet goed en vroeg het CAK om een overzicht. Verder verzocht hij het CAK om geen bedragen te storten op de bankrekening van zijn zus. Dit omdat hij problemen ondervond met de afwikkeling van de nalatenschap, waardoor hij niet over die rekening kon beschikken. De man maakte een paar maanden na het overlijden een bedrag aan het CAK over, waarbij hij bedragen met elkaar verrekende. In de tussentijd had het CAK de tegemoetkoming Wtcg op de bankrekening van zijn zus gestort.

De man klaagt over de wijze waarop het CAK is omgegaan met zijn verzoek om tot nader order geen gelden te storten op een specifiek bankrekeningnummer (van wijlen zijn zus).

Her CAK heeft aan meneer geen gehoor gegeven omdat het CAK geen betalingen aan eigen bijdrage Zorg zonder verblijf/WMO kan verrekenen met een tegemoetkoming Wtcg. Ook heeft het CAK niet op tijd een antwoordkaart van de man  ontvangen.

De Nationale ombudsman vindt het op zich redelijk dat het CAK werkt met een antwoordkaart en een termijn van twee weken stelt voor het doorgeven van een ander rekeningnummer om op te storten, en dat het daarna mag storten op het bekende rekeningnummer. In dit geval is er echter sprake van bijzondere omstandigheden die maken dat maatwerk geboden is. Het gaat om betalingen na overlijden van degene die recht had op die betalingen. En de enige erfgenaam had ruim drie weken voor de betaling werd gedaan een bijzonder verzoek gedaan, namelijk tot opschorting van de betaling. De Nationale ombudsman is van oordeel dat het op de weg van het CAK had gelegen alvorens het tot betaling overging, contact hierover met meneer op te nemen. Dan was het CAK duidelijk geworden waarom de man zijn verzoek had gedaan. Vervolgens had het CAK kunnen bekijken of er, rekening houdend met de problemen die zich in de nalatenschap van meneer zijn zus voordeden, een passende oplossing mogelijk was.

Nu het CAK heeft nagelaten contact met meneer op te nemen voordat het tot uitbetaling van de tegemoetkoming Wtcg overging, heeft het gehandeld in strijd met het vereiste van maatwerk.

De Nationale ombudsman heeft met instemming kennisgenomen dat het CAK de vordering heeft aangehouden gedurende het onderzoek van de Nationale ombudsman en het CAK wordt in overweging gegeven om de vordering verder aan te houden totdat meneer over de gelden uit de nalatenschap kan beschikken.

Instantie: Centraal Administratie Kantoor te Den Haag

Klacht:

wijze waarop het is omgegaan met verzoek om tot nader order geen gelden te storten op een specifiek bankrekeningnummer (van wijlen verzoekers zus)

Oordeel:

Gegrond