Als Nationale ombudsman ben ik er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Voor grote én kleine problemen. Per geval zoeken wij naar een snelle en goede oplossing van het probleem. Maar soms is er sprake van een onderliggend probleem bij een overheidsinstantie, waardoor andere mensen tegen dezelfde problemen kunnen aanlopen. In die gevallen geven wij de overheidsinstantie vaak advies hoe zij het probleem in de toekomst kan voorkomen. Zoals in het verhaal van Thomas (niet de echte naam) die de dupe werd van het verschil in inzicht tussen twee afdelingen bij het UWV.
Volgens het UWV moet Thomas een groot bedrag aan Ziektewetuitkering terugbetalen. Er wordt meteen een betalingsregeling getroffen. Gelukkig komt het UWV er al snel achter dat er een fout is gemaakt in hun computersysteem. Het UWV maakt opnieuw een berekening van zijn ziektegeld zodat dit bedrag intern verrekend kan worden. Tot zover lijkt de kwestie netjes opgepakt. Maar dat daarmee nou ook het probleem van Thomas is opgelost…nee dus. In plaats van het bedrag van de nabetaling intern te verrekenen, maakt het UWV dit bedrag per ongeluk toch nog over aan Thomas. Nu heeft Thomas ineens te maken met een ontstane terugvordering én een ontvangen nabetaling. De vraag is natuurlijk welk bedrag Thomas nu moet terugbetalen. Het UWV vindt dat Thomas de ontvangen nabetaling mag houden maar hij moet wel de ontstane vordering terugbetalen. Kunt u het nog volgen? Dat terug te betalen bedrag blijkt netto hoger waardoor Thomas het idee heeft dat hij financieel benadeeld wordt. Navraag hierover bij het UWV levert geen duidelijkheid op en daarom klopt hij bij ons aan.
Al snel wordt voor ons duidelijk dat het probleem van Thomas eigenlijk wordt veroorzaakt door een verschil in standpunt tussen twee afdelingen bij het UWV. De ene afdeling vindt dat Thomas de ontstane terugvordering moet terugbetalen omdat deze het eerst is ontstaan. De andere afdeling vindt juist dat Thomas de ontvangen nabetaling moet terugbetalen. Onze tussenkomst leidt er toe dat Thomas alsnog financieel wordt gecompenseerd. Mooi dat daarmee het probleem van Thomas is opgelost. Maar het onderliggende probleem - namelijk het verschil in inzicht tussen de twee afdelingen - is hiermee niet verholpen. Wat Thomas is overkomen, kan dus weer fout gaan bij anderen. Daarom heb ik het UWV gevraagd om ervoor te zorgen dat de twee betrokken afdelingen in de toekomst hetzelfde standpunt gaan innemen als het gaat om de vraag welk bedrag in zo'n situatie teruggevorderd moet worden. Het is natuurlijk gek dat twee afdelingen zo langs elkaar heen werken.
Ik hoop dat het UWV snel een oplossing vindt zodat niet nog meer mensen zoals Thomas hiervan de dupe worden!
De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column.