De gepensioneerde Liefke (niet de echte naam) woont al meer dan dertig jaar in een bovenwoning in de stad Groningen. Sinds het overlijden van haar man woont ze hier alleen. Haar huis heeft helaas schade door aardbevingen als gevolg van gaswinning. Ze vindt het niet fijn om elke keer tegen de scheuren aan te kijken. Liefke wil voor het herstel een schadevergoeding aanvragen bij het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) maar dat blijkt moeilijker dan ze denkt.
Twee fouten
Omdat Liefke in het Kadaster niet staat vermeld als eigenaar van de woning op nummer 25 wordt haar aanvraag afgewezen door het IMG. Als ze gaat uitzoeken hoe dit kan, ontdekt Liefke twee fouten. In het Kadaster staat een fout over wie de eigenaar is van haar woning en ze heeft in de aanvraag voor het IMG een fout huisnummer opgegeven. Zij woont op 25AB en niet op nummer 25. De fout in het Kadaster wordt gelukkig snel hersteld. Liefke doet opnieuw een aanvraag maar ook die wordt afgewezen. Ze belt hierover met het serviceloket van het IMG. Ze vindt de medewerker aan de telefoon niet echt behulpzaam en komt er dan ook niet uit.
Hulp van de ombudsman
Dan herinnert Liefke zich een flyer die ze laatst kreeg van mensen van de Nationale ombudsman. Zij hebben een kantoor in Loppersum. Als ze belt, gaat medewerker Dina (niet de echte naam) met Liefke in gesprek over haar klacht. Na dit telefoongesprek neemt Dina contact op met onze contactpersoon bij het IMG. Ze legt aan hem de klacht van Liefke voor. Hij belooft Dina uit te zoeken waar het misging.
Nieuwe aanvraag
Het blijkt dat er op het adres van Liefke al eerder schade is gemeld. Om die reden komt ze nu niet meer in aanmerking voor een vaste vergoeding. Liefke wist dit helemaal niet. Ze herinnert zich wel dat ze lang geleden een vergoeding hebben gehad, maar dit soort dingen regelde haar man altijd. Onze contactpersoon van het IMG belt met Liefke en legt uit dat ze wel nog een aanvraag kan doen voor maatwerk op haar adres. Zodra haar gemeente weer openstaat voor aanvragen daarvoor, kan ze met hen kijken wat er nog mogelijk is voor herstel van haar woning.
Verkeerd begrijpen
Zoals je leest in het verhaal van Liefke is er niet veel voor nodig om elkaar verkeerd te begrijpen. Toch komt het regelmatig voor dat burger en overheid elkaar niet goed vinden. Ook in dit soort gevallen helpen wij mensen gelukkig weer op weg.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van zaterdag 24 augustus.