COA behandelt klacht bedreigde man op AZC op behoorlijke wijze

Brief

Een man werd tijdens zijn verblijf op een asielzoekerscentrum bedreigd door medebewoners. Tijdens een van de gesprekken tussen hem, de medebewoners en de locatiemanager gaf deze aan dat zij elkaar maar moesten vermoorden en dat zij buiten een sigaret ging roken. Later legde de locatiemanager hem uit dat haar uitlating niet op hem persoonlijk gericht was. De man accepteerde die uitleg niet en hij diende hierover een klacht in bij het COA. Die klacht ging ook over het volgens de man geen actie ondernemen door het COA tegen de medebewoners. Het COA behandelde de klacht en vanwege de toen geldende Corona-maatregelen was het niet mogelijk hem in persoon te horen; dit diende telefonisch plaats te vinden. De man wilde dit niet.

Het COA verklaarde de klacht over de uitlating van de locatiemanager gegrond en zij bood ook haar excuses aan. De klacht over het uitblijven van actie door het COA verklaarde het COA ongegrond omdat het wel actie had ondernomen: het had gesprekken gevoerd met hem en de medebewoners en er heeft een interne verhuizing plaatsgevonden. De man was het niet eens met het oordeel van het COA over de klacht. Hij vond bovendien dat het COA na gegrondverklaring van de klacht over de uitlating van de manager, geen verdere actie had ondernomen. Hij diende bij de ombudsman een klacht in.

De Nationale ombudsman vindt de klachten ongegrond. Hij is van oordeel dat het aanbieden van een telefonische hoorzitting, gelet op de Corona-maatregelen, een passend alternatief was. Daarnaast vindt de ombudsman de klacht over de uitlating van de locatiemanager en de beoordeling daarvan door het COA ongegrond. De locatiemanager had uitleg gegeven over haar uitlating en betreurde het dat de man het zich persoonlijk had aangetrokken. De ombudsman ziet dit als behorend bij en vallend onder de door haar gemaakte excuses.

Tenslotte acht de ombudsman de klacht over het niet verbinden van acties aan de gegrondverklaring van de klacht ongegrond. Uit het onderzoek van de ombudsman bleek dat het COA de situatie intern had besproken en geëvalueerd. Ook is gesproken over de punten die voor verbetering vatbaar waren. De ombudsman vertrouwt erop dat het COA voldoende lering heeft kunnen trekken uit de klacht van de man.