Hulp aan veteranen 2024

De Veteranenombudsman heeft in december 2024 en februari 2025 twee rapporten uitgebracht. Het eerste rapport gaat over de hulp die relaties van Veteranen ontvangen. Het tweede rapport is een vervolgonderzoek naar de behandeling van letselschadeclaims.

Ondersteuning relaties veteranen

In de Veteranenwet staat dat de overheid een bijzondere zorgplicht heeft voor veteranen en voor de relaties van veteranen, zoals partners, ouders en kinderen. De Veteranenombudsman wilde weten of de hulp aan mensen die veteranen ondersteunen voldoet aan wat hierover in de Veteranenwet uit 2014 staat.

Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de relaties van veteranen zich niet gezien en gehoord voelen. Relaties van veteranen geven het welzijn van de veteraan vaak voorrang. Hierdoor kunnen zij op den duur ook zelf hulp nodig hebben. Zij kunnen dan een beroep doen op de bijzondere zorg, alleen zijn relaties daar vaak niet van op de hoogte. En wanneer ze dit wel zijn dan missen ze vaak de uitgestoken hand van de overheid. 

De ombudsman roept de overheid daarom op om veteranen en hun familieleden proactief te informeren over de bijzondere zorgplicht en dat zij met hulpvragen terecht kunnen bij het Veteranenloket van het Veteraneninstituut. Ook vraagt de ombudsman aan de overheid om partners en familieleden ruimhartig te ondersteunen als zij dit nodig hebben.

Lees hier het rapport

Vervolgonderzoek Behandeling letselschadeclaims

Het tweede onderzoek van de Veteranenombudsman is een vervolg van het rapport 'Behandeling letselschadeclaims' dat in 2021 is uitgebracht. Uit dit onderzoek bleek dat de procedure voor de Regeling Volledige Schadevergoeding (RVS) te lang duurt. De Veteranenombudsman deed destijds aanbevelingen om de duur van het traject te verkorten.

Klachten over deze procedure zijn in de tussentijd nog niet afgenomen. De Veteranenombudsman heeft daarom onderzocht of zijn eerdere aanbevelingen zijn opgevolgd. En of de veteraan hier in de praktijk iets van merkt.

Uit dit onderzoek blijkt dat de veteraan met letschade nog steeds te lang moet wachten op de afhandeling van de schadeclaim. Daarnaast is de procedure ook nog steeds te ondoorzichtig voor de veteraan. Defensie en belangenbehartigers werken niet goed met elkaar samen en stellen de behoefte van de veteraan niet centraal. 

De Veteranenombudsman roept daarom op om nu echt in actie te komen. De procedure kan een stuk minder belastend zijn als Defensie en de belangenbehartigers met elkaar in gesprek gaan en actief de samenwerking opzoeken. Zij moeten zich meer gaan inspannen om de RVS-procedure zo min mogelijk belastend en stressvol te laten zijn voor de veteraan.

Lees hier het rapport