Eerder onderzoek
In 2021 bracht de Veteranenombudsman al een rapport uit over de behandelingsduur van letselschadeclaims. Veteranen kunnen een letselschadeclaim op grond van de Regeling Volledige Schadevergoeding (RVS) indienen bij het ministerie van Defensie. In dit rapport deed de ombudsman aanbevelingen die de RVS-procedure voor veteranen minder belastend en stressvol moesten maken.
Klachten blijven komen
Sinds het uitbrengen van zijn rapport in 2021 ziet de Veteranenombudsman geen verandering in het aantal klachten en signalen dat hij ontvangt over de RVS-procedure. Dit was aanleiding voor een vervolgonderzoek. Opnieuw ging de Veteranenombudsman in gesprek met de twee belangrijkste betrokken partijen: het ministerie van Defensie en de belangenbehartigers die de veteranen tijdens de procedure bijstaan.
Procedure voor veteranen nog steeds te ondoorzichtig en te lang
Veteranen vinden de procedure nog steeds te ondoorzichtig en de behandelingsduur te lang. Defensie en de belangenbehartigers werken niet goed met elkaar samen en stellen de behoeften van de individuele veteraan onvoldoende centraal. Partijen nemen niet genoeg verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen in de procedure en de invloed daarvan op de betrokken veteranen. Ze wijzen nog altijd naar elkaar als het gaat om wie anders moet handelen.
Verbetervoorstellen stuiten op bezwaren
De betrokken partijen zeggen wel bereid te zijn om de wijze van communiceren met de veteraan en met elkaar te verbeteren. Ook geven ze aan iets te willen doen aan de tijdrovende informatie-uitwisseling en de lange behandelingsduur. Maar het is nog niet duidelijk hoe ze dit concreet gaan doen. Voorstellen voor verbetering stuiten vaak op bezwaren en partijen blijven veelal vasthouden aan hun eigen werkwijze. De behoeften van de veteraan staan in die werkwijze vaak niet centraal.
Ook zijn de systeemproblemen, die al in 2021 zijn benoemd, nog steeds niet opgelost. De Veteranenombudsman leidt hieruit af dat Defensie op deze punten onvoldoende urgentie voelt om naar oplossingen te zoeken ten behoeve van de veteranen.
Oproep: kom nu echt in actie en zet de veteraan centraal
De Veteranenombudsman roept de betrokken partijen op om nu echt in actie te komen en hun verantwoordelijkheid te nemen. Zorg voor een behoorlijke uitvoering van de RVS-procedure. Het ministerie van Defensie en de belangenbehartigers moeten met hun handelen laten zien dat de behoeften van de veteranen centraal staan. Dat betekent dat alle partijen met elkaar moeten samenwerken en zich gezamenlijk moeten inspannen om de RVS-procedure zo min mogelijk belastend en stressvol te laten zijn voor de veteraan.