Belastingdienst verzuimt bij de klachtbehandeling een expliciet eindoordeel te geven

Brief

De ombudsman ziet dat de Belastingdienst in de klachtafhandeling uitvoerig ingaat op het proces van ontvangstbevestiging en de behandeling van aangetekende verzonden brieven. De Belastingdienst meende dat deze (informele) klachtafhandeling voldoende was en liet een expliciet oordeel achterwege. Verzuimd is te checken of betrokkene met deze afhandeling tevreden was. Dan zou duidelijk zijn geworden dat de afhandeling niet naar wens was en had eventueel meer toelichting kunnen worden gegeven met een expliciet eindoordeel. De ombudsman vindt dat de Belastingdienst de klacht op een betere manier had kunnen afronden en daarmee is de klacht gegrond.

De man is het oneens dat de Belastingdienst niet een ontvangstbevestiging verstuurt voor ingediende verzoeken om ambtshalve vermindering. Volgens de Belastingdienst bestaat hiervoor niet een wettelijke verplichting – in tegenstelling tot bezwaarschriften – en wordt in beginsel geen ontvangstbevestiging verstuurd. Dit is niet in lijn met wat de Nationale ombudsman van de Belastingdienst verwacht (zie de correspondentiewijzer van de Nationale ombudsman). Bij een ontvangen aanvraag zoals een ambtshalve vermindering dient een behandelingsbericht te worden verstuurd als niet wordt beslist binnen twee à drie weken.

De Belastingdienst heeft laten weten dat zij in de toekomst ook bij verzoeken om ambtshalve vermindering inkomstenbelasting een ontvangstbevestiging zal versturen. Dit heeft wel enige tijd nodig.