Door de coronacrisis kan taxichauffeur Dick Bakker (60) zijn vaste lasten amper nog betalen. De steunmaatregelen van de overheid helpen een beetje, maar zijn niet genoeg. Ook is Dick niet tevreden over het contact met de overheid.
"Ik had een mooi bedrijf opgebouwd. Ik vervoerde onder meer de directie van de NS en directeuren van andere grote bedrijven. Ook heb ik de eer gehad om koning Willem-Alexander en Sharon Dijksma te rijden. Zij was toen nog staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.”
Weinig werk
“Dat is nu heel anders. Iedereen werkt vanuit huis vanwege de coronamaatregelen. Ik rijd nog maar 10 procent van de ritten die ik vroeger reed. Ik doe alleen nog wat Überritjes in Utrecht en Amsterdam, maar daar verdien ik niet veel aan.”
Opeens 0 euro
"Dankzij de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) overleef ik de crisis nu. Dat is echt een tegemoetkoming, hoor. De steunmaatregel dekt lang niet alles. Ik heb per kwartaal minstens €4.300,- aan vaste lasten. In het eerste kwartaal van de crisis kreeg ik €4.000,- TVL, in het laatste kwartaal van 2020 nog maar €2.100,-.
En in het eerste kwartaal van 2021 kreeg ik opeens helemaal niks meer. Waarom niet? Omdat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) mijn vaste lasten berekent door naar mijn omzet van één kwartaal te kijken. Namelijk: het eerste kwartaal van 2019. Maar dat ene kwartaal schetst een scheef beeld, vind ik.
In de eerste maanden van een jaar hebben alle taxichauffeurs het namelijk rustiger. Mensen zijn dan veel thuis. Ze hebben hun geld al uitgegeven aan de feestdagen. Of aan wintersport. Ook ben ik in 2019 geopereerd. Daardoor heb ik vijf weken niet kunnen werken."
Privéauto verkocht
"Ik overleefde die maanden zonder TVL door zuinig te leven. Mijn vaste lasten zijn natuurlijk niet opeens verdwenen. Het biefstukje één keer per week zit er niet meer in. En dat slokje wijn is een glaasje water geworden. Daarnaast heb ik mijn privéauto verkocht. Het is frustrerend, maar ik doe er alles aan om mijn bedrijf te redden."
Slechte communicatie
"Ondertussen liet ik het er niet bij zitten. Ik belde met de RVO. Daar kreeg ik steeds een van die jonge medewerkers van het callcenter aan de lijn. Die waren slecht geïnformeerd. Ze konden nergens antwoord op geven. En wilden me niet doorverbinden.”
Hulp van de Nationale ombudsman
“Ik zag in dezelfde periode online een oproep van de Nationale ombudsman. Hij heeft een meldpunt voor ondernemers met geldproblemen door de coronacrisis. Ik meldde me meteen. Al snel belde een medewerker van de Nationale ombudsman me. Dat was een fijn gesprek. Ik had eindelijk het gevoel dat iemand echt naar mijn verhaal luisterde.
Helaas kwam er nog een probleem bij. De regels voor de TVL werden in de tussentijd gewijzigd. In eerste instantie leek dat positief. Met terugwerkende kracht kreeg ik toch nog €1.107,-.
Maar volgens de RVO is de minimale tegemoetkoming €1.500,-. Daar zit ik dus bijna €400,- onder. Ik snap er niets van. Maar ja, wat kan ik doen? Ik ben al blij dat ik nu in ieder geval iets gekregen heb.”
De Belastingdienst reageert langzaam
"Ook de communicatie met de Belastingdienst liep niet soepel. Ik had printjes van mijn aangiften omzetbelasting nodig om de TVL aan te vragen. Steeds vertelde een medewerker me dat ik mijn aangiften schriftelijk op moest vragen. Dus stuurde ik een brief. Daarna kreeg ik wekenlang geen reactie. Terwijl ik echt in geldnood zat.
Ik schakelde de Nationale ombudsman in. Die nam voor mij contact op met de Belastingdienst. Daarna had ik die aangiften meteen binnen.
Later belde iemand van de Belastingdienst me nog. Hij vond het jammer dat ik de Nationale ombudsman om hulp had gevraagd. Toen dacht ik: jij voelt duidelijk niet aan in wat voor situatie ik zit. Ik kon niet anders."
Onzekere tijd
"Het is nu puur overleven. Ik heb geen zin om op deze leeftijd nog in de schulden te komen. Hopelijk gaat de avondklok er snel af en kunnen de restaurants weer open. Dat zijn voor ons als taxichauffeurs de belangrijkste maatregelen.
Het is een onzekere tijd. In Utrecht zijn al honderd chauffeurs gestopt. En bij de Taxicentrale Amsterdam achthonderd. Zij moesten opgeven, met flink wat schulden. Dan voel je je zo machteloos."
Beter geïnformeerd personeel
"Ik adviseer grote organisaties als de Belastingdienst en de RVO beter geïnformeerd personeel aan de telefoon te zetten. Personeel dat écht naar ondernemers luistert. En geen standaardpraatje houdt. Personeel dat de menselijke maat begrijpt.
Wij hebben écht grote problemen. Sommigen van ons zitten zelfs zonder eten. Dit raakt ons enorm hard.”
Hulp voor zzp’ers
Bent u ook zzp’er of mkb'er? En loopt u weleens tegen problemen aan met de overheid? Bijvoorbeeld als het gaat om de steunmaatregelen vanwege de coronacrisis? Neem dan eerst contact op met de organisatie zelf. Komen jullie er samen niet uit? Dan kan de Nationale ombudsman u misschien op weg helpen. Bel 0800 – 33 55 555 voor meer informatie of dien online een klacht in.