Verzoeker ontvangt een WAO-uitkering van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV). Op 8 augustus 2006 vond er een herkeuring plaats.
Verzoeker klaagde erover dat een verzekeringsarts van het UWV tijdens het spreekuurcontact op 8 augustus 2006 niet beschikte over het door verzoeker van te voren ingevulde vragenformulier.
De Nationale ombudsman overwoog dat de verzekeringsarts verzoeker zijn verontschuldigingen had moeten aanbieden voor het feit dat hij van te voren geen kennis had genomen van de ingevulde vragenlijst. Hij had ook de tijd moeten nemen om verzoeker uit te leggen dat hij met en zonder vragenlijst het voor zijn oordeel van belang vindt om zelf onderzoek te doen en vragen te stellen. Hierdoor had het gesprek tussen de verzekeringsarts en verzoeker niet hoeven te escaleren.
Door dit na te laten heeft de verzekeringsarts uit een oogpunt van correcte bejegening niet juist jegens verzoeker gehandeld. De Nationale ombudsman oordeelde dat de onderzochte gedraging niet behoorlijk was.
Overige klachtonderdelen:
-bejegening door de verzekeringsarts
-inwinnen van informatie door de verzekeringsarts