Verzoeker is verwikkeld in een langdurig conflict met zijn bovenburen. Hij ergert zich al lange tijd aan de (geluids)overlast die de kinderen van de bovenbuurvrouw veroorzaken. Dat heeft geresulteerd in een aantal aangiften jegens de buren. Verzoeker klaagt erover dat de wijkagenten zich onvoldoende hebben ingespannen om een einde te maken aan het conflict en de overlast. Hierbij doelt hij met name op het niet-reageren op zijn telefoontjes en meldingen, op het niet-onderzoeken van zijn aangifte van vernieling en op het geringe aantal gesprekken van de politie met hem en de buren.
Dit klachtonderdeel is getoetst aan het vereiste van redelijkheid. De Nationale ombudsman benadrukt dat een burger van de overheid, en de politie in het bijzonder, wel een inspanning mag verwachten om in een burenconflict te trachten de verstandhouding tussen partijen te normaliseren, maar dat dit niet zover gaat dat van deze zelfde overheid kan worden geëist dat zij hierin ook resultaat boekt. De vraag wanneer de politie zich voldoende heeft ingespannen om een burenconflict op te lossen, is in hoge mate afhankelijk van de concrete omstandigheden en de opstelling van betrokken partijen. Het is de Nationale ombudsman niet gebleken dat de politie zich in deze zaak onvoldoende heeft ingespannen. Het is de Nationale ombudsman wel opgevallen dat de communicatie met verzoeker op enkele punten wat ongelukkig is verlopen. Dat verandert echter niet het oordeel van de Nationale ombudsman dat de politie zich redelijkerwijs voldoende heeft ingespannen om verzoekers problemen te helpen oplossen. De onderzochte gedraging is op dit punt behoorlijk.
Er is ook geklaagd over:
- onheuse bejegening door één van de wijkagenten die tegen verzoeker zou hebben gezegd dat hij maar in een hutje op de hei moest gaan wonen - er is getoetst aan het vereiste van correcte bejegening. De onderzochte gedraging is op dit punt behoorlijk.
- onzorgvuldige klachtbehandeling door niet in te gaan op verzoekers argumenten en door de betrokken politieambtenaar niet te betrekken bij de klacht - het eerste deel is getoetst aan het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking. De onderzochte gedraging is op dit punt behoorlijk. Het tweede deel is getoetst aan het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving. De onderzochte gedraging is op dit punt behoorlijk.